اگر تصمیم به ازدواج دارید بخوانید

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

اگر تصمیم به ازدواج دارید بخوانید

اعمال و رفتار افراد دارای اختلال سوء مصرف مواد محرک  به احتمال زیاد می تواند موجبات آزار و اندوه خانواده بویژه همسر و فرزندان را فراهم آورد و حتی در مواقعی ممکن است  خطر جدی از سوی فرد دچار سوء‌مصرف، خانواده را تهدید نماید . پس اگر شما فردی مجرد هستید  که می خواهید ازدواج  و تشکیل خانواده دهید و به دنبال همسری هستید که برایتان آرامش، امنیت و ... را به ارمغان بیاورد و آلوده به مصرف مواد نباشد و یا حتی اگر در حال حاضر در یک رابطه قرار گرفته اید که نسبت به فرد مورد نظرتان دچار تردید به جهت اعتیاد به مواد محرک هستید و در تردید برای ترک رابطه و یا تداوم آن هستید؛ امیدوارم با توجه به علائم زیر درارزیابی خود دقت بیشتری نموده و بتوانید افراد دارای اعتیاد به مواد محرک  را بهتر  شناسایی کرده و تصمیم عاقلانه و کارآمد بگیرید .

1-     فرد وابسته به مواد محرک دارای خلق نوسانی است یعنی  گاهی مواقع  جالب ، هیجان انگیز ، شاد و جذاب است  و با سخنان عاشقانه و رفتارهای خود شما را شیفته میکند و در مواقع دیگر به فردی منزوی، غمگین و اجتنابی تبدیل میشود که تمایلی به ارتباط با شما ندارد.

2-     از علائم دیگر مصرف مواد محرک ، پرخاشگری های شدید است که از جانب فرد مصرف کننده سر می زند و هدف این پرخاشگری ها هرکسی می تواند باشد مادر، پدر، برادر، همسایه، فروشنده و ..... . پرخاشگری ممکن است کلامی و یا فیزیکی ، شدید یا خفیف باشد اما از ویژگیهای اصلی آن عدم تناسب  آن با ماجرای پیش آمده است در واقع شدت و نوع آن با مسئله ای که موجب پرخاشگری شده تناسب ندارد .

3-     فرد وابسته به مواد محرک اغلب دچار اختلال خواب است . خواب شبانه او مختل است و حتی ممکن است در شبانه روز 4 -5 ساعت بخوابد و گاهی چند روز متوالی نخوابد و سپس چند روز متوالی به خواب رود .در واقع  بهم ریختن چرخه های فعالیت های طبیعی در او دیده می شود.

4-     تحریک پذیری بسیارزیاد، ویژگی دیگر این بیماری می باشد فرد با کوچکترین تحریکی از کوره در می رود و برآورد او از قضایا با واقعیت انطباق ندارد برای مسائل جزئی ناراحتی زیادی را تجربه و ابراز می کند .در ضمن پایداری احساسات منفی در او بسیار زیاد است .

5-     شک و بدگمانی نیزدر مصرف مواد محرک وجود دارد . فرد مصرف کننده نسبت به اطرافیان خود بدبین می شود و اغلب نسبت به فرد مورد علاقه اش احساس خیانت کرده و او را متهم می نماید و از اطرافیان بدگویی کرده آنها را متهم به توطئه می نماید .

6-     در مواردی رفتارهای اجبارگونه و تکراری را می توان مشاهده نمود مانند تیک ، وسواس،  ناسزا گویی و رفتارهای زشت تکراری،  احتکار ، گیر کردن و توقف در انجام امور ، کندن مو، پوست و حرافی ....

7-     از دیگر ویژگیهای افراد سوء مصرف کننده مواد محرک ، تنوع طلبی و بی پروایی در روابط جنسی می باشد. اغلب مسائل جنسی محوریت و اولویت زندگی فرد را تشکیل می دهد در عده ای استفاده گسترده ازپرنوگرافی نیز دیده می شود .

8-     افت سایر حوزه های زندگی و ارتباطهای اجتماعی نیز از دیگر مولفه های این بیماری است .آنها،  اغلب دوستی ندارند و یا دوستان اندکی دارند که دچار اعتیاد هستند . با افراد فامیل قطع رابطه کرده و در جشنها و میهمانیها حاضر نمیشوند و در کل اتصال پایین عاطفی، قطع ارتباط و طرد شدگی به وضوح دیده می شود.

9-     کاهش وزن ، خرابی دندان ،بیماریهای لثه، خشکی دهان، زخمهای روی بدن، تحلیل رفتن بافتها، خودزنی نیز بوفور وجود دارد .

10- کارکردهای اجتماعی، اقتصادی نیز دچار مشکلات عدیده می شود و فرد با توجه به سن ، هنوز ثبات شغلی پیدا نکرده و مشکلاتی رادر حوزه اشتغال دارد . شکستهای پی در پی مالی ، مشکلات قانونی و ...نیز دیده می شود.




مطالب مرتبط
.