تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر



درصد کمی از انسانها نود سال زندگی می کنند
مابقی یک سال را نود بار تکرار می کنند



مناجاتی با خدا به زبان انگلیسی با ترجمه فارسی
I Am Thankful
I can see the beauty all around me.
There are those whose world is always dark

خدا را سپاس
من میتونم تمام زیبایی های پیرامونم را ببینم
کسانی هستند که دنیا یشان همیشه تاریک و سیاه هست

I am Thankful…
I can walk.
There are those who have never taken their first step.

خدا را سپاس
من میتونم راه برم ..کسانی هستند که هیچوقت نتونسته اند. حتی یک قدم بردارند

I Am Thankful …
My heart can be broken.
There are those who are so hardened they cannot be touched

خدا را سپاس
که دل رئوف و شکننده ای دارم
کسانی هستند که این قدر دلشون سنگ شده که هیچ محبت و
احساسی رو درک نمیکنن

I Am Thankful …
For the opportunity to help others.
There are those who have not been so abundantly blessed as I.

خدا را سپاس
به من این شانس رو دادی که بتونم به دیگران کمک کنم
کسانی هستند که از این نعمت و برکت وافری که به
من داده ای بی بهره اند


I Am Thankful …
I can work.
There are those who have to depend on others for even their most basic needs

من میتونم کار کنم .کسانی هستند که برای رفع کوچکترین
نیازهای روزمره شون هم به دیگران محتاجند

 
I Am Thankful …
I have been loved.
There are those for whom no one has ever cared.


خدا را سپاس
که کسی هست که منو دوست داره
کسانی هستند که بود و نبودشون واسه هیچکس مهم نیست .



برنامه معتادان گمنامNA چيست؟



آثار و عوارض اعتیاد:

● عوارض جسمی
آلودگی و آسیب پذیر نمودن دندان ها، ملتهب ساختن مخاط دهان، نقصان ترشحات غدد بزاقی، ضعف قوای جسمانی و كاهش شدید وزن بدن، عقیم نمودن مردان و نازائی زنان، تخفیف تمایلات جنسی، اخلال در كار دستگاه عصبی در صورت تداوم مصرف، تنبلی كبد، ابتلا به یرقان و اثرات ناگوار بر دستگاه گوارش، ورم كلیه ها و اشكال در دفع ادرار توام با درد، التهاب مزمن تارهای صوتی، احتمال ابتلا به بیماری های برونشیت مزمن، آسم، سل و تپش قلب، تنگی نفس و دوران سر، خشكی پوست، شكنندگی ناخن ها، خطر ابتلا به انواع سرطان و سكته قلبی و ناشناخته ماندن بیماری های خطرناك به دلیل كاهش احساس درد
.
 
● عوارض روانی
بر هم خوردن تعادل روانی، عدم توجه به اصول و مقررات جامعه، ضعف اراده، از بین رفتن احساس مسوولیت، ایجاد احساسات خصومت زا، بیقراری، عصیانگری، اضطراب دائم و احساس بی كفایتی و تنهایی، اختلال در خواب، بروز انواع بیماری ها و اختلالات روانی
.
 
 عوارض خانوادگی
نابسامانی خانوادگی، محدود شدن روابط خانوادگی، عدم تربیت صحیح فرزندان، خشونت در خانواده، افت سطح فرهنگ اجتماعی و اقتصادی خانواده، گسترش طلاق و كاهش آمار ازدواج
.
 
● عوارض اجتماعی
مصرف كننده صرف شدن، عدم احساس مسوولیت نسبت به خانواده و جامعه، سطحی و تصنعی شدن روابط اجتماعی و دوری از پیوندهای مستحكم عاطفی، گسترش جرم و جنایت، نشر بیماری های واگیر و خطرناك مثل ایدز و هپاتیت، محروم شدن نسل آینده از تربیت صحیح و ایجاد مشاغل كاذب
.
 
● عوارض اقتصادی
هزینه بالای استعمال موامخدر، هزینه درمان و نگهداری معتادان، كاهش راندمان كار، وقوع آتش سوزی های بزرگ، هزینه های مبارزه با ورود موادمخدر به داخل كشور، هزینه قضات و دادگاه ها در این خصوص، هزینه اجرای طرح های تحقیقاتی و تشكیل سمینارها
.
 


استراتژي‌هاي پيشگيري از اعتياد

براي برنامه ريزي راههاي موثر در پيشگيري از اعتياد، ابتدا بايد علل و عوامل موثر در شروع مصرف و اعتياد به مواد را در نوجوانان و جوانان شناخت. عوامل ژنتيكي، شخصيتي، پسيكوپاتولوژيك،فارماكولوژيك، خانوادگي، محيطي و اجتماعي همگي دراتيولوژي سوء مصرف و اعتياد موثر هستند و عوامل متعدد درمقابل بايكديگر به سوء مصرف و سپس اعتياد منجر مي‌گردند.

براي انتخاب و به كارگيري مناسب استراتژي‌ها، دانستن نيازها و مشكلات و پتانسيل‌ها و توانائي‌هاي اجتماعي ضروري است. اجراي هربرنامة پيشگيري به شناخت دقيق منطقه،‌بررسي كامل وضعيت بهداشتي و روان شناختي و بررسي‌هاي همه گيرشناسي بستگي دارد تا به اين وسيله عوامل موثر بر مصرف مواد آشكار شود. به عنوان مثال، بايد شايع ترين نوع مادة مصرف و گروه سني افراد در معرض خطر، موقعيت‌ها و محل‌هاي مصرف، باورهاي نادرست وعوامل مخاطره آميز، امكانات و منابع موجود را شناخت و براساس آن مدل فعاليت‌هاي پيشگيري را تعيين نمود. تحقيقات نشان داده اند كه نمي‌توان يك روش واحد را به عنوان بهترين روش براي همه افراد و گروه‌ها انتخاب نمود. بهره گيري از استراتژي‌هاي مختلف براي تاثير برشيوع اعتياد ضروري است زيرا عوامل متفاوتي در ايجاد اعتياد موثرند.



اصول پیشگیری اعتیاد :

 گروهی از روان شناسان و روان پزشکان مشهور جهان معتقدند:

(( عوامل اجتماعی وابسته به فقر بشر ، در وابستگی انسان به مواد افیونی موثر هستند و میزان بروز اعتیاد در گروه های پایین اجتماعی/ اقتصادی ، بالاتر است. بنابراین در جامعه ، اعتیاد معلول استرس و فشارهای روانی می باشد. دکترکاپلان و سادوک ، استفاده از هروئین را بعنوان ضد اضطراب برای پوشاندن احساس پایین بودن ، احترام به نفس ، درماندگی و ناتوانی و جهت کنترل بر موقعیت زندگی ، قلمداد می کنند )).



مهمترين استراتژهاي پيشگيري از اعتياد كه درجهان از آنها استفاده مي‌شود عبارتند از :

۱- آگاهسازي افراد در مورد خطرات و مضرات مواد.

۲- افزايش مهارت‌هاي زندگي مانند مهارت تصميم گيري، حل مسئله، ارتباطات اجتماعي .

۳- تقويت فعاليت‌هاي جايگزين به جاي مواد براي ارضاي نيازهاي رواني اجتماعي نوجوانان وجوانان.

۴- مشاوره و مداخلة حين بحران، دربحران‌هاي مختلف در طول زندگي .

۵- ارتقاء فرهنگي و مذهبي.

۶- تقويت قوانين و مقررات مبارزه با مواد .

۷- درمان معتادان براي جلوگيري از سرايت اعتياد.

استراتژيهاي فوق در قالب فعاليت‌هاي زير مورد بحث قرار مي‌گيرند:

۱فعاليت‌هاي متمركز برفرد.

۲- فعاليت‌هاي متمركز برآموزش و آگاه سازي والدين .

۳- فعاليت‌هاي متمركز برمعلمان ومدرسه .

۴- فعاليت‌هاي پيشگيري بااستفاده از رسانه‌ها .

۵- فعاليت‌هاي پيشگيري از طريق محلهاي كار و مكان‌هاي تجمع.

۶- فعاليت‌هاي پيشگيري با استفاده از شبكة مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه .

۷- وضع واجراي قوانين و مقررات .



معرفی چند ماده مخدر توهم زا / متاسفانه ترامادول غیر قانونی نیست

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تشریح جدیدترین مواد مخدری که در ایران وجود دارد گفت: متاسفانه ترامادول ماده مخدری است که بین جوانان ایرانی شایع شده و غیرقانونی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، باهر رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با معرفی جدیدترین مواد مخدری که در ایران و کشورهای همسایه وجود دارد گفت: یکی از مواد مخدری که بسیار مخرب است و نامش به تازگی در کشور شنیده می شود کروکودیل است.

وی افزود: این ماده مخدر در کشور روسیه شایع است و افراد پس از مصرف آن بیش از یک سال زنده نمی مانند تا جایی که قسمت هایی از گوشت بدن این افراد می ریزد و از بین می رود.

دکتر باهر با اشاره به اینکه آزمایشگاه های ما ورود ماده مخدر کروکودیل را در ایران تایید نکرده اند افزود: ماده مخدر دیگری که از سال ۷۸ نمونه های بسیار کمی از آن را در کشور مشاهده کردیم ماده مخدری به اسم ال اس ای است. این ماده فوق العاده گران بوده و به شکل تمبرهای کاغذی به فروش می رسد.

دکتر باهر با اشاره به اینکه این ماده قوی ترین ماده توهم زای دنیا است که به شکل مایع هم وجود دارد افزود: این مایع مخدر روی یک حبه قند شکانده می شود تا جایی که ۲۴ ساعت حالت توهم زایی دارد.

وی گفت: ماده مخدر دیگر کانابینوئیدها سنتزی یا حشیش صنعتی است که وجود این ماده در ترکیه معضل ایجاد کرده است ولی خوشبختانه در کشور ما وجود ندارد. این ماده به شکل گیاه خشک شده است که در بسته های شکیلی بسته بندی می شود.

دکتر باهر با اشاره به اینکه مخدر گل نیز به عنوان یک مخدر تازه وارد شناسایی شده است افزود: این ماده مخدر یک نوع شاهدانه است که نمونه هایی از آن را ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه کرده و به آزمایشگاه های ما برای آزمایش فرستاده است.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه قارچ های جادویی یک ماده توهم زا است و در چای ریخته می شود و خوشبختانه در کشور ما شیوع پیدا نکرده اند افزود: یکی دیگر از مواد مخدر وحشتناکی که بین جوانان ایرانی شایع شده ترامادول است. این ماده غیر قانونی نیست و به شکل قرص و کپسول ارائه می شود و مکمل شیشه و هروئین است.

دکتر باهر با اشاره به اینکه تدابیری که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر داشته است آزمایشگاه هایی برای بررسی انواع مواد مخدر از سه سال پیش تاکنون راه اندازی شده اند افزود: بنا داریم در تمام استان ها آزمایشگاه هایی برای آزمایش فنی و پلیسی مواد مخدر ایجاد کنیم.

 

 

 

 



مخوف‌ترین ماده ای که باعث توهم 24 ساعته می شود

رییس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه های پلیس مبارزه با مواد مخدر توضیحاتی را در خصوص جدیدترین و زیانبارترین مواد توهم زا و مخدر ارائه کرد.

به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از ایسنا، دکتر باهر در همایش تخصصی پلیس مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز شنبه در مقر مرکزی ستاد ناجا برگزار شد، گفت: یکی از موادی که به عنوان یک معضل در کشور روسیه به حساب می آید مخدر کروکودیل است، بطوریکه در یک سال گذشته این ماده موجب بروز بحران در کشور روسیه شده است.

 

وی با بیان اینکه موردی از ورود این ماده به کشور ما گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: البته با توجه به همسایگی کشورما با روسیه باید نسبت به این موضوع حساس بود.

به گفته باهراین ماده سبب جدا شدن قسمتهایی از گوشت بدن فرد مصرف کننده می شود و تمام کسانی که آن را مصرف می کنند حداکثر یک سال زنده می مانند.

 

باهر با هشدار نسبت به عوارض مصرف مخدر ال اس دی تصریح کرد: از سال 78 گزارش هایی از ورود این ماده به کشورمان ثبت شد؛ اما تعداد آن کم بوده و چون قیمت هر تمبر آن بین 100 تا 120 هزار تومان است چندان فراگیر نشده است.

 

وی ادامه داد: این ماده قوی ترین ماده توهم زاست و فرد مصرف کننده تا 24 ساعت در توهم خواهد بود.

باهر درباره حشیش صنعتی نیز گفت: مصرف این ماده نیز در کشورهایی مانند ترکیه شایع است و تا کنون موردی از ورود آن به کشورمان گزارش نشده؛ اما با توجه به هم مرزی ترکیه با کشورمان احتمال ورود آن وجود دارد.

وی افزود: این ماده به شکل بسته‌های گیاهان خشک شده موجود است و از آن استفاده می‌شود.

 

رییس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر همچنین با هشدار نسبت به عوارض مصرف مخدر گل خاطرنشان کرد: این ماده نوعی شاهدانه اما قابلیت توهم‌زایی بالایی دارد.



توزیع مواد مخدر از طریق ۴۰ سایت در فضای مجازی

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه تولید مواد مخدر با نظارت نظام سلطه و ناتو انجام می شود، گفت: مسئله توزیع مواد مخدر در کشور از طریق سایت های مجازی امری جدی است تا جایی که بیش از ۴۰ سایت در این زمینه



 

آسمانم ابریست 

تیره ...

این یعنی امید

باران ...



اجرای طرح خانه به خانه پیشگیری از اعتیاد/کمپین مبارزه با موادمخدر

رئیس سازمان بهزیستی از فعالیت سه هزار و ۵۰۰ ثمن و تشکل مردم نهاد خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۳۶۰ تشکل مردم نهاد در امر کاهش آسیب های اعتیاد فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر همایون هاشمی در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی ترین سازمان در حوزه پیشگیری و اعتیاد خدمات قابل توجهی را در طول سه دهه گذشته ارائه داده است.

وی افزود: ۹۰ درصد خدمات در حوزه پیشگیری، درمان و توانمندسازی با کمک مددکاران سازمان بهزیستی انجام می شود.

هاشمی با اشاره به اینکه در سازمان بهزیستی ۱۵۹ عنوان خدمات مبتنی بر نیازهای جامعه حضور دارد، ادامه داد: در حوزه های اجتماعی به ویژه بحث مبارزه با مواد مخدر اعتقاد داریم که مردم باید دخالت مستقیم و مستمر در امر مبارزه با کاهش تقاضا و مبارزه اثرات سوء مصرف مواد داشته باشند.

هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۸ استان حادثه خیز کشور کمپین مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند، افزود: در حال حاضر قدمت عمده فعالیت های سازمان در حوزه درمان انجام می گیرد و قصد مددکاران ما آگاهی هرچه بیشتر خانواده ها درباره سوء مصرف مواد و گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی است.

هاشمی گفت: مددکاران افتخاری سازمان بهزیستی به عنوان یاوران محله از ابتدای سال ۹۴ به سراغ خانواده ها می روند تا با آگاهی والدین درباره مصرف و اثرات توهم آمیز مواد مخدر صنعتی نسبت به آگاهی خانواده ها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه در دنیای توسعه یافته امروز مصرف مواد مخدر هم توسعه یافته است، افزود: متاسفانه با توجه به مواد روانگردان و افزایش گرایش جوانان به سمت سوءمصرف این مواد همچنان خانواده ها آگاهی لازم را ندارند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در امر مبارزه با مواد مخدر باید از توان توده مردم استفاده کرد، ادامه داد: می توانیم جلوی سیل ویرانگر اعتیاد را بگیریم به شرطی که به عنوان یک جریان اجتماعی به موضوع اعتیاد نگاه کنیم و مدیریت مبارزه و کاهش تقاضای آن را به مردم واگذار کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی اعتقاد دارد باید برای مقابله با اعتیاد جریان سازی کنیم و این جریان را در بین اقشار مختلف جامعه گسترش دهیم، افزود: تشکیل ثمن ها، گامی موثر در جهت مبارزه با مواد مخدر است.

وی در پایان افزود: اعتیاد، خانه ها و فرزندان را هدف گرفته و بهتر از پدر و مادر کسی نمی تواند با این پدیده شوم که به شدت در بین جوانان و نوجوانان در حال گسترش است، مبارزه کند.



۲۶ درصد معتادان «روانگردان» مصرف می‌کنند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: از یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد شناسایی شده در کشور ۲۶ درصد آن‌ها روانگردان مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرنگارمهر ، علیرضا جزینی در حاشیه نشست همایش کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف متآمفتامین‌ها در جمع خبرنگاران گفت : موضوع مشارکت اجتماعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم بوده و در ایران نیز باید از مردم کمک بگیریم که مهمترین آن‌ها سمن ها هستند.

جزینی افزود: میزان فعالیت سمن‌ها نسبت به سال قبل ۷۲ درصد افزایش یافته و تعدادی از آن‌ها نیز بدون مجوز فعالیت می‌کردند که با ۸۹ درصد آن‌ها برخورد شده و در مسیر قانونی شدن قرار گرفته‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با همایش کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد متآمفتامین عنوان کرد: همکاری سازمان‌های مردم نهاد به صورت منطقه‌ای و جهانی از ضروریات است که در حال حاضر دفتر آن در تهران مستقر شده است.

وی ادامه داد: اکنون ۲۱۰۰ سازمان مردم نهاد در حال فعالیت در زمینه کاهش آسیب و پیشگیری و درمان اعتیاد هستند.

جزینی گفت : یکی از نگرانی‌های جهانی در حوزه مواد مخدر مصرف مواد روانگردان است که این موضوع در اولویت برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: یکی از موضوعات مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر لیست داروهای اعتیاد آور است که اخیرا بعد از سه سال در کمیته قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه فهرست آن تصویب و مجازات آن‌ها نیز مشخص شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بر این اساس فهرست اول این مواد مشمول بند ۸ و فهرست دوم و سوم آن مشمول بند ۴ و ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر می‌شوند.

 



مسائل عاشقانه یکی از دلایل گرایش جوانان به مواد/ خانم‌ها بیشتر در آریشگاه‌ها فریب می‌خورند

 

سعید صفاتیان گفت: آمار اعتیاد خانم‌ها در کشور افزایش یافته و روند آن به دلیل لاغر شدن بیشتر شده است.
به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، دیده می‌شود آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور افزایش یافته و جوانان زیادی را در دام خود گرفتار کرده است. طبق گزارشاتی از گفته کارشناسان، افزایش اعتیاد میان خانم‌ها بیش از گذشته شدت یافته است.




مهارت «نه گفتن»، کلید رهایی از دام اعتیاد

کارشناسان حوزه اعتیاد هشدار می دهند که ۷۰ درصد نوجوانان و جوانان به دلیل عدم آموزش و آگاهی در مورد مهارت «نه گفتن»، به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند.



قدرت تخریب شیشه سیصدوسی برابر تریاک است

کوتاهی و سهل انگاری در این خصوص دامنه شعله‌های این آتش را بیشتر خواهد کرد اما هوشیاری ، کنترل و نظارت ، مدیریت درست و مبارزه اجتماعی با مواد مخدر از گسترش آن جلوگیری می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه قدرت تخریب مواد مخدر صنعتی بیشتر از سنتی است گفت: قدرت تخریب شیشه ۱۰ برابر هروئین و بیش از ۳۳۰ برابر تریاک می‌باشد.



پدیده یی به نام اعتیاد نوزادان

نوزادی چهار ماهه، بر اثر مصرف اجباری مواد مخدر اوردوز کرده و در بیمارستان بستری می شود. در بیمارستان مشخص می شود که نوزاد به نوعی نارسایی قلبی هم مبتلاست. پس از گذشت حدود یک ماه 



تفاوت میان عادت و اعتیاد

 

بسیاری از ما انسان ها به مصرف یک ماده یا پرداختن به فعالیتی خاص عادت می کنیم اما از این بابت صدمه ای به ما وارد نمی شود چون می توانیم هر زمان که اراده كنيم مصرف یک ماده اعتياد آور یا پرداختن به یک فعالیت خاص را متوقف کنیم.
آنچه اعتیاد را از عادت متمایز و متفاوت می سازد این است که ما ماده مورد نظر یا رفتار خاص را با وجود پی آمدهای منفی آن که کاملا قابل پیش بینی و جدی هستند همچنان ادامه می دهیم.
١. عادت –با داشتن انتخاب همراه است. فردی که به مصرف یک ماده یا پرداختن به فعالیتی عادت کرده است می تواند هر زمان که اراده کند از عادت خود دست بردارد.
٢. اعتیاد – با مسائل روانی و جسمی همراه است . فرد به دلیل ابتلا به بیماری اعتیاد، اراده خود را از دست داده و علیرغم آگاهی از پی آمد های زیانبار مواد مخدر یا رفتار اعتیادآور، همچنان به آن ادامه می دهد.



اعتیاد های رفتار

– مانند اعتیاد به غذا، اعتیاد به سکس اعتیاد به کار، اعتیاد به قمار ، هم وابستگی و خود آزاری ( قطع عضو)
اعتیادهای رفتاری یا فرایندی الگوهای رفتاری هستند که چرخه ای مشابه اعتیاد به مواد دارند. نخست اینکه ما از انجام یک رفتار احساس لذت می کنیم و سپس آن رفتاررا به عنوان روشی برای بهتر نمودن تجارب زندگی خود انتخاب می کنیم و سرانجام از همان رفتار به عنوان ابزاری برای تحمل اضطراب و استرس ادامه می دهیم. فرایند تلاش برای لذت بردن از آن رفتار همواره شتاب بیشتری پیدا می کند و دفعات پرداختن به رفتار مورد نظر، بیشتر و بیشتر شده و اين حالت آئین و مراسمی خاص به خود می گیرد تا اینکه سرانجام به بخش عمده ای از زندگی روزمرۀ ما تبدیل می شود. پس از معتاد شدن به آن رفتار همواره وسوسه پیدا می کنیم تا آن رفتار رابا وجود پی آمدهای زیانبارش تکرار کنیم.
این گونه اعتیادها جنبه واقعی دارند و در بسیاری از بخش های زندگی ما مشکلاتی به بار می آورند. چنین اعتیادهائی همانند اعتیاد به مواد به به روابط ما با دیگران آسیب می رسانند و فردی که رفتار معتاد گونه دارد روابط خود با دیگران را قربانی رفتار اعتیاد آور خود نموده و سبب می شود تا اعتماد اعضای خانواده اش از وی سلب شود. ایشان همچنین در زندگی اعضای خانواده، بستگان و دوستانش مشکلات جدی ایجاد می نماید. شواهد فزاینده ای وجود دارند که نشان می دهند اعتیاد رفتاری نیز همانند اعتیاد به مواد فعالیت عادی مغز را مختل می سازد اما باید برای مشخص شدن تاثیر اعتیاد رفتاری بر فعالیت و عملکرد مغز تحقیقات بیشتری صورت گیرد. خوشبختانه برای کسانی که از اعتیاد رفتاری رنج می برند برنامه های ۱۲قدم و انجمن هایی وجود دارند که در بهبود یافتن این معتادان بسیار موثر هستند. انجمن معتادان جنسی گمنام، انجمن هم وابستگان گمنام، انجمن قمار بازان گمنام، انجمن پرخوران گمنام و… از جمله این انجمن ها هستند.



اعتیاد به مواد

مانند اعتیاد به تریاک، اعتیاد به شیشه، اعتیاد به هروئین، اعتیاد به الکل
اعتیاد به مواد مخدر اغلب با عوارض و نشانه های خماری، در مواقعی که مصرف مواد به طور ناگهانی و یکباره قطع می شود همراه است. اعتیاد جسمی در عین حال باسازگار شدن بدن انسان با مواد مخدر یا همان تولرانس همراه است و همین امر سبب می شود که ما برای دستیابی به نشئگی قبلی میزان مصرف خود را دائمأ افزایش دهیم. علائم رایج و متداول خماری عبارتند از لرزش، اسهال و تهوع یا دل پيچه. سرعت وابسته شدن به انواع مواد به نوع مادۀ مصرفی، دفعات و فواصل مصرف، شیوه های مصرف و ویژگی های ژنتیکی و روانی افراد بستگی دارد.



انواع اعتیاد

اعتیاد چیست ؟ تعریف انواع اعتیادهای مصرفی و رفتاری

 

 



انواع اعتیاد

اعتیاد چیست ؟ تعریف انواع اعتیادهای مصرفی و رفتاری

 

 



اعتیاد یک مساله اخلاقی نیست

کسانی که معتاد می شوند افرادی سست عنصر و بی اراده یا از لحاظ اخلاقی فاسد نیستند. چنین برداشت نادرستی سبب می شود تا بسیاری از از ما معتادان نتوانیم درخواست كمك كنيم و از اين كه معتاديم احساس شرمساری کنیم، کاری که هیچ نتیجه مثبتی به همراه ندارد. معتادان به علت احساس شرمندگی، ترس، خشم و و عذابی که می کشند به حمایت نیاز دارند نه چیز دیگری که حال آنها را نسبت به خودشان بدتر کند. واقعیت این است که اعتیاد یک عارضه و ناراحتی جسمی در مغز است که منجر به اختلال در فعالیت آن می شود معتادان و کسانی که آنها را دوست دارند به سختی حاضرند به این واقعیت تن دردهند که اعتیاد نوعی بیماری است و همین امرسبب می شود تا فرد معتاد احساس شرمساری کرده و با انکار اعتیاد خود، بخواهد ثابت کند که اوضاع را تحت کنترل دارد.



بلع مواد مخدر توسط زن حامله

به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از شهروند، به بسته‌های سبز رنگ پول که فکر می‌کند خوردن مخدر‌های نایلون پیچ‌شده، آسان‌تر می‌شود. خوردن که نه، بلعیدن. با این‌که این اولین‌بار است که هیچ اشتهایی ندارد، اما مواداولیه را آماده می‌کند: یک کاسه ماست، یک ظرف روغن و یک کیلوگرم گَرد سفید. این معجون ١٠‌میلیون تومان می‌ارزد.


بلعیدن موادمخدر و جابه‌جا کردن آنها از شهری به شهر دیگر روایت تلخی دارد. روایت آدم‌هایی که تن به این کار می‌دهند، قصه تکراری اعتیاد و فقر است. ماجرایی که این‌بار با جرم پیوند می‌خورد و به جز آنهایی که بارها قسر در رفته‌اند، عاقبتشان یا پشت میله‌های زندان است، یا در قفسه سردخانه. قسمت تکان‌دهنده ماجرا اما جایی است که قاچاقیان طعمه‌هایی را انتخاب می‌کنند که نه معتادند و نه سابقه‌دار. نمی‌خواهند چهره‌هایشان تابلو باشد تا در اولین ایست بازرسی ترفندشان لو برود، به همین خاطر زنان و کودکان بیشتر قربانی این شیوه حمل موادمخدر می‌شوند.

 

بادی پَکرها (body packer) یا همان قاچاقچیانی که به شیوه بلع، موادمخدر را جابه جا می‌کنند، در همه جای دنیا وجود دارند. فرقی نمی‌کند چند کیلو وزن داشته باشند مهم این است که فقط اشتهای خوردن داشته باشند تا تعداد زیادی بسته مخدر را در معده‌شان انبار کنند. اما این همه ماجرا نیست، در روند این فرآیند گاهی فعل انفعالات دیگر جایش را با خطر دستگیری «بادی پَکرها» عوض می‌کند، خطر مرگ. تاوان سختی که شاید خیلی‌هایشان ندانند ممکن است ایستگاه آخر، ایستگاه مرگ باشد. لایه پلاستیکی مواد که باز شود فرآیند مرگ آغاز می‌شود، مردمک گشاد می‌شود، تنفس کند، گاهی مسمومیت و گاهی انسداد روده و درنهایت ایست قلبی.


آمار مرگ‌ومیر ناشی از بلع مخدر
مرگ‌ومیر ناشی از حمل موادمخدر به روش بلعیدن، اگرچه کم است اما، هر از چندگاهی قرعه‌اش به نام یک حامل می‌افتد. «حامد نائیجی» مدیركل روابط‌عمومی سازمان پزشكی قانونی كشور در رابطه با‎ آمار مرگ‌ومیر بر اثر سوء مصرف موادمخدر در ٧ ماه نخست ‌سال گفت: «سال گذشته‌ هزار و ۶۲۱ نفر بر اثر سوء مصرف موادمخدر جان خود را از دست دادند كه این میزان در مدت مشابه‌ سال‌جاری با افزایش ٨,٦‌درصدی به‌هزار و ۷۶۲ نفر رسیده است.» با این حال در سال‌های اخیر آمار تفکیک‌شده‌ای از میزان مرگ‌ومیر کسانی که به این شیوه مواد را جابه‌جا کرده‌اند، وجود ندارد.

 

طی پژوهشی که در ‌سال ٨١ یعنی ١٢‌سال قبل صورت گرفت، مرکز پزشکی قانونی تهران کلیه متوفیان را که از‌ سال ٧٧ تا ٨١ به علت بلع موادمخدر جان سپرده بودند، مرد و در گروه سنی ٢٠ تا ٦٢‌سال اعلام کرد. دکتر «سعید خراط‌ها» آسیب‌شناس اجتماعی در رابطه با قربانیان این جابه‌جایی خطرناک به «شهروند» گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد این روزها قیمت موادمخدر به دلیل عرضه زیاد، کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل این شیوه جابه‌جایی که در فعالیت‌های سوداگران مرگ جزو دسته خُرد قرار دارد، کمتر اتفاق می‌افتد. به‌طورکلی به نظر می‌رسد که بیشتر کسانی که برای این روش انتخاب می‌شوند از بین سالمندان، زنان و کودکان هستند، آن هم به این دلیل که سوءظن کمتری نسبت به این اقشار وجود خواهد داشت.

 

با این حال روش بلع یکی از بهترین شیوه‌ها برای انتقال موادمخدر به داخل زندان است. زندانی‌هایی که به مرخصی می‌روند با انبار کردن موادمخدر در معده‌شان به زندان برمی‌گردند و برای خودشان درآمد به راه می‌اندازند. در یک نگاه کلی می‌توان گفت انتقال موادمخدر به درون یک مکان کنترل‌شده مانند زندان یا شهرها و روستاها و حتی خارج از مرزها برای مصرف کنندگان و یا قاچاقچیان خرده‌پا، با این روش انجام می‌شود.»


بازار موادفروشان در زندان‌ها
درحالی‌که با اقدامات سازمان زندان‌ها در سال‌های اخیر، بسیاری از ندامتگاه‌ها مجهز به گیت‌های بازرسی شده‌اند اما همچنان در برخی از زندان‌ها، قاچاق موادمخدر به آن سوي ميله‌هاي زندان انجام مي‌شود. کافي است موفق شوی تا موادمخدر را از بازرسي زندان رَد کنی، آن سوی میله‌ها زندانیان برایش سر و دست می‌شکنند. آن‌جا موادمخدر تا چندین برابر قيمت در خارج از سلول‌ها ارزش دارد. به همین خاطر شیوه بلع تنها روشی است که زندانیان برای انتقال مواد به زندان انتخاب می‌کنند.

 

پیش از این «علی‌اصغر جهانگیر» رئیس سازمان زندان‌ها، در رابطه با اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از موادمخدر به داخل زندان‌ها گفته بود: «انتقال به روش بلع یکی از خطرناکترین روش‌های انتقال موادمخدر به زندان است. تمام تلاش همکاران من در سازمان زندان‌ها جلوگیری از ورود موادمخدر به داخل زندان است اما برخی از زندانیان با روش‌های مختلف اقدام به ورود موادمخدر به زندان می‌کنند. در این روش زندانیان اقدام به بلع موادمخدر کرده و آن را به داخل زندان انتقال می‌دهند. البته این روش بسیار خطرناک است و باز شدن بسته‌های موادمخدر می‌تواند باعث مرگ زندانی شود. اما این روش به راحتی قابل شناسایی نیست و نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد. تجهیزاتی که گرانقیمت است. با این حال تعدادی از زندان‌ها به این تجهیزات مجهز شده‌اند و ما امیدواریم تا با تأمین اعتبار و کمک مراجع دولتی این تجهیزات برای تمام زندان‌ها فراهم شود.»


قاچاقچیان در راه کشورهای آسیای شرقی
قاچاق موادمخدر تنها در زندان، شهر و روستاهای ایران رواج ندارد این روزها بسیاری از مصرف‌کنندگان برای سفر یا مهاجرت به خارج از کشور نیازمند حمل مواد می‌شوند، اما خیلی‌هایشان هرگز تصور نمی‌کنند در گیت‌های بازرسی رازشان بر ملا شود. «داریوش تیموری» بازپرس شعبه دوم فرودگاه امام‌خمینی تهران در رابطه با قاچاقچیان بلع به «شهروند» گفت: «در سال‌های اخیر انتقال موادمخدر از طریق مسافران به خارج از مرزهای ایران رواج پیدا کرده است.

 

این مواد که عمدتا شیشه یا مواد روانگردان هستند به شیوه بلع و بیشتر به سمت کشورهای آسیای شرقی مانند تایلند، مالزی، اندونزی و ژاپن منتقل می‌شوند. ماموران فرودگاه با مشکوک شدن به مردان و زنانی که احتمال دارد حامل موادمخدر در بدنشان باشند با دستگاه‌های بادی اسکنر(body scanner) مورد بررسی قرار می‌دهند. این دستگاه مانند یک دستگاه رادیولوژی است و اگر فردی موادمخدر را بلعیده و در داخل بدنش انبار کرده باشد، بسته‌های جاسازی شده را به صورت قطعه قطعه شده نشان می‌دهد و همین امر باعث دستگیری این قاچاقچیان می‌شود.»


سالن تشریح پزشکی قانونی
هر از گاهی جسد قربانیانی که به این شیوه خطرناک به کام مرگ فرو می‌روند برای تشخیص علت مرگ روی تخت سالن تشریح پزشکی قانونی قرار می‌گیرد. حکایت هولناکی است وقتی بسته‌های کوچک و بزرگ موادمخدر نایلون پیچ‌شده از معده و روده‌های اجساد خارج می‌شود و این پایان خطر است. دکتر پریچهر خزعلی مدیرکل تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی در رابطه با مسمومیت منجر به مرگ، شیوه بلع موادمخدر به «شهروند» گفت: «به کسانی که به صورت ارادی یا اجبار اقدام به بلع موادمخدر در بسته‌های نایلونی از پیش تهیه‌شده به قصد انتقال به صورت قاچاق می‌کنند، در اصطلاح علمی بادی‌پَکر (body packer) می‌گویند.

 

این بسته‌ها بیشتر حاوی تریاک، هرويین، کوکايین، قرص‌های آمفتامین (روانگردان) هستند که در چند لایه پلاستیک محصور شده‌اند. علت چند لایه بودن پلاستیکی که به دور مواد پیچیده شده هم این است که اگر به دلیل فعل و انفعالات دستگاه‌های گوارش این بسته‌ها تحت فشار قرار گرفتند و یکی از لایه‌ها پاره شد لایه محافظ دیگری از نشت مواد به داخل بدن جلوگیری کند. بررسی این بسته‌ها که از داخل بدن اجساد خارج می‌شود نشان می‌دهد جنس و شکل این پلاستیک شبیه به انگشت‌های دستکش جراحی هستند که سر این بسته‌ها با نخ قرقره یا پلاستیک ذوب شده، محکم شده است.

 

تعداد و اندازه بسته‌ها مختلف است و ترتیب قرار گرفتن آنها در بدن اجساد نشان می‌دهد فرد ابتدا به خاطر عادت کردن و سهولت بلع، بسته‌های کوچک و سپس بزرگتر را بلعیده است. اما علت اصلی مرگ این افراد مسمومیت حاد ناشی از باز شدن بسته‌های مخدر و نشت و جذب آنها به داخل بدن یا انسداد و پارگی روده‌ها رخ می‌دهد. در این فرآیند فرد به تدریج به کما می‌رود، مردمک چشم‌هایش گشاد و واکنش‌های مغزی غیرعادی نشان می‌دهد، سرعت تنفس‌اش کم می‌شود و اگر عملیات پزشکی برای نجات او انجام نگیرد در نهایت فرد بعد از چندین ساعت دست و پنجه نرم کردن با مرگ به علت ایست قلبی به کام مرگ فرو خواهد رفت.»


ایستگاه پایانی یک گزارش
آنهایی که گرفتار چنین سرنوشتی می‌شوند قربانیان اعتیاد و فقرند. وسوسه پول‌های میلیونی و نیاز به موادمخدر ٢ عامل اصلی این فرآیند هستند. بازاری که سوداگران مرگ برای قاچاق به راه انداخته‌اند بازار مرگ است. پیشنهاد‌های میلیونی‌شان نسبت به نوع و مقدار بسته‌های مواد متغیر است. ١٥‌میلیون تومان  مواد را در ازای پرداخت ١٠‌میلیون تومان در دل طعمه‌هایشان جاسازی می‌کنند. راهی سفر مرگ می‌شوند و در ایستگاه آخر معلوم نیست چه چیزی در انتظارشان است؛ رهایی یا مرگ.

 

زنان حامله هدف قاچاقچیان خرده‌پا

شکم‌های بزرگ زنان حامله خوراک قاچاقچیان است، این را یک زن حامله که به دلیل بلع موادمخدر دستگیر شده بود می‌گوید. روایت تلخ مریم، دختر جوانی که به خاطر بلعیدن ٥٠٠ گرم مخدر شیشه در ترمینال دستگیر شده بود داستان همه آنهایی است که این راه را تجربه کردند. معتاد نیست، چهره‌اش رنگ پریده است، خودش را جمع کرده و با دست‌های دستبند خورده‌اش سعی دارد چیزی از وجودش را پنهان کند. شکمش بالا آمده و مانتو به تن‌اش چسبیده است.

 

او که قربانی قاچاقچیان موادمخدر است از روزی می‌گوید که پایش به قاچاق موادمخدر باز شد: «حامله که شدم شوهرم من را به یک قاچاقچی معرفی کرد، می‌گفتند وقتش رسیده، هنوز نمی‌دانستم وقت چی که یکی از گماشته‌هایشان با یک سینی مسی که بسته‌های نایلونی کوچک در آن قرار داشت به سمتم آمد. وقتی فهمیدم باید آنها را بخورم وحشت کردم اما پای پول که میان آمد دست و پایم شُل شد. دخل زندگیمان کفاف بچه در راهمان را نمی‌داد. به همین خاطر یک ساعت بعد راهی سفر به تهران شدم، آن هم با ٦٠ بسته نایلونی شیشه در معده‌ام. وسط راه بودیم که حالم بد شد. دل‌پیچه و حالت تهوع داشتم. تشنه‌ام شده بود اما نمی‌توانستم حتی آب بخورم. تا این‌که در ایست بازرسی بین راه وقتی ماموران برای کنترل مسافران اتوبوس به چهره‌ام نگاه کردند، راز پنهانم برملا شد و دستگیر شدم.»

ه گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از شهروند، به بسته‌های سبز رنگ پول که فکر می‌کند خوردن مخدر‌های نایلون پیچ‌شده، آسان‌تر می‌شود. خوردن که نه، بلعیدن. با این‌که این اولین‌بار است که هیچ اشتهایی ندارد، اما مواداولیه را آماده می‌کند: یک کاسه ماست، یک ظرف روغن و یک کیلوگرم گَرد سفید. این معجون ١٠‌میلیون تومان می‌ارزد.


بلعیدن موادمخدر و جابه‌جا کردن آنها از شهری به شهر دیگر روایت تلخی دارد. روایت آدم‌هایی که تن به این کار می‌دهند، قصه تکراری اعتیاد و فقر است. ماجرایی که این‌بار با جرم پیوند می‌خورد و به جز آنهایی که بارها قسر در رفته‌اند، عاقبتشان یا پشت میله‌های زندان است، یا در قفسه سردخانه. قسمت تکان‌دهنده ماجرا اما جایی است که قاچاقیان طعمه‌هایی را انتخاب می‌کنند که نه معتادند و نه سابقه‌دار. نمی‌خواهند چهره‌هایشان تابلو باشد تا در اولین ایست بازرسی ترفندشان لو برود، به همین خاطر زنان و کودکان بیشتر قربانی این شیوه حمل موادمخدر می‌شوند.

 

بادی پَکرها (body packer) یا همان قاچاقچیانی که به شیوه بلع، موادمخدر را جابه جا می‌کنند، در همه جای دنیا وجود دارند. فرقی نمی‌کند چند کیلو وزن داشته باشند مهم این است که فقط اشتهای خوردن داشته باشند تا تعداد زیادی بسته مخدر را در معده‌شان انبار کنند. اما این همه ماجرا نیست، در روند این فرآیند گاهی فعل انفعالات دیگر جایش را با خطر دستگیری «بادی پَکرها» عوض می‌کند، خطر مرگ. تاوان سختی که شاید خیلی‌هایشان ندانند ممکن است ایستگاه آخر، ایستگاه مرگ باشد. لایه پلاستیکی مواد که باز شود فرآیند مرگ آغاز می‌شود، مردمک گشاد می‌شود، تنفس کند، گاهی مسمومیت و گاهی انسداد روده و درنهایت ایست قلبی.


آمار مرگ‌ومیر ناشی از بلع مخدر
مرگ‌ومیر ناشی از حمل موادمخدر به روش بلعیدن، اگرچه کم است اما، هر از چندگاهی قرعه‌اش به نام یک حامل می‌افتد. «حامد نائیجی» مدیركل روابط‌عمومی سازمان پزشكی قانونی كشور در رابطه با‎ آمار مرگ‌ومیر بر اثر سوء مصرف موادمخدر در ٧ ماه نخست ‌سال گفت: «سال گذشته‌ هزار و ۶۲۱ نفر بر اثر سوء مصرف موادمخدر جان خود را از دست دادند كه این میزان در مدت مشابه‌ سال‌جاری با افزایش ٨,٦‌درصدی به‌هزار و ۷۶۲ نفر رسیده است.» با این حال در سال‌های اخیر آمار تفکیک‌شده‌ای از میزان مرگ‌ومیر کسانی که به این شیوه مواد را جابه‌جا کرده‌اند، وجود ندارد.

 

طی پژوهشی که در ‌سال ٨١ یعنی ١٢‌سال قبل صورت گرفت، مرکز پزشکی قانونی تهران کلیه متوفیان را که از‌ سال ٧٧ تا ٨١ به علت بلع موادمخدر جان سپرده بودند، مرد و در گروه سنی ٢٠ تا ٦٢‌سال اعلام کرد. دکتر «سعید خراط‌ها» آسیب‌شناس اجتماعی در رابطه با قربانیان این جابه‌جایی خطرناک به «شهروند» گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد این روزها قیمت موادمخدر به دلیل عرضه زیاد، کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل این شیوه جابه‌جایی که در فعالیت‌های سوداگران مرگ جزو دسته خُرد قرار دارد، کمتر اتفاق می‌افتد. به‌طورکلی به نظر می‌رسد که بیشتر کسانی که برای این روش انتخاب می‌شوند از بین سالمندان، زنان و کودکان هستند، آن هم به این دلیل که سوءظن کمتری نسبت به این اقشار وجود خواهد داشت.

 

با این حال روش بلع یکی از بهترین شیوه‌ها برای انتقال موادمخدر به داخل زندان است. زندانی‌هایی که به مرخصی می‌روند با انبار کردن موادمخدر در معده‌شان به زندان برمی‌گردند و برای خودشان درآمد به راه می‌اندازند. در یک نگاه کلی می‌توان گفت انتقال موادمخدر به درون یک مکان کنترل‌شده مانند زندان یا شهرها و روستاها و حتی خارج از مرزها برای مصرف کنندگان و یا قاچاقچیان خرده‌پا، با این روش انجام می‌شود.»


بازار موادفروشان در زندان‌ها
درحالی‌که با اقدامات سازمان زندان‌ها در سال‌های اخیر، بسیاری از ندامتگاه‌ها مجهز به گیت‌های بازرسی شده‌اند اما همچنان در برخی از زندان‌ها، قاچاق موادمخدر به آن سوي ميله‌هاي زندان انجام مي‌شود. کافي است موفق شوی تا موادمخدر را از بازرسي زندان رَد کنی، آن سوی میله‌ها زندانیان برایش سر و دست می‌شکنند. آن‌جا موادمخدر تا چندین برابر قيمت در خارج از سلول‌ها ارزش دارد. به همین خاطر شیوه بلع تنها روشی است که زندانیان برای انتقال مواد به زندان انتخاب می‌کنند.

 

پیش از این «علی‌اصغر جهانگیر» رئیس سازمان زندان‌ها، در رابطه با اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از موادمخدر به داخل زندان‌ها گفته بود: «انتقال به روش بلع یکی از خطرناکترین روش‌های انتقال موادمخدر به زندان است. تمام تلاش همکاران من در سازمان زندان‌ها جلوگیری از ورود موادمخدر به داخل زندان است اما برخی از زندانیان با روش‌های مختلف اقدام به ورود موادمخدر به زندان می‌کنند. در این روش زندانیان اقدام به بلع موادمخدر کرده و آن را به داخل زندان انتقال می‌دهند. البته این روش بسیار خطرناک است و باز شدن بسته‌های موادمخدر می‌تواند باعث مرگ زندانی شود. اما این روش به راحتی قابل شناسایی نیست و نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد. تجهیزاتی که گرانقیمت است. با این حال تعدادی از زندان‌ها به این تجهیزات مجهز شده‌اند و ما امیدواریم تا با تأمین اعتبار و کمک مراجع دولتی این تجهیزات برای تمام زندان‌ها فراهم شود.»


قاچاقچیان در راه کشورهای آسیای شرقی
قاچاق موادمخدر تنها در زندان، شهر و روستاهای ایران رواج ندارد این روزها بسیاری از مصرف‌کنندگان برای سفر یا مهاجرت به خارج از کشور نیازمند حمل مواد می‌شوند، اما خیلی‌هایشان هرگز تصور نمی‌کنند در گیت‌های بازرسی رازشان بر ملا شود. «داریوش تیموری» بازپرس شعبه دوم فرودگاه امام‌خمینی تهران در رابطه با قاچاقچیان بلع به «شهروند» گفت: «در سال‌های اخیر انتقال موادمخدر از طریق مسافران به خارج از مرزهای ایران رواج پیدا کرده است.

 

این مواد که عمدتا شیشه یا مواد روانگردان هستند به شیوه بلع و بیشتر به سمت کشورهای آسیای شرقی مانند تایلند، مالزی، اندونزی و ژاپن منتقل می‌شوند. ماموران فرودگاه با مشکوک شدن به مردان و زنانی که احتمال دارد حامل موادمخدر در بدنشان باشند با دستگاه‌های بادی اسکنر(body scanner) مورد بررسی قرار می‌دهند. این دستگاه مانند یک دستگاه رادیولوژی است و اگر فردی موادمخدر را بلعیده و در داخل بدنش انبار کرده باشد، بسته‌های جاسازی شده را به صورت قطعه قطعه شده نشان می‌دهد و همین امر باعث دستگیری این قاچاقچیان می‌شود.»


سالن تشریح پزشکی قانونی
هر از گاهی جسد قربانیانی که به این شیوه خطرناک به کام مرگ فرو می‌روند برای تشخیص علت مرگ روی تخت سالن تشریح پزشکی قانونی قرار می‌گیرد. حکایت هولناکی است وقتی بسته‌های کوچک و بزرگ موادمخدر نایلون پیچ‌شده از معده و روده‌های اجساد خارج می‌شود و این پایان خطر است. دکتر پریچهر خزعلی مدیرکل تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی در رابطه با مسمومیت منجر به مرگ، شیوه بلع موادمخدر به «شهروند» گفت: «به کسانی که به صورت ارادی یا اجبار اقدام به بلع موادمخدر در بسته‌های نایلونی از پیش تهیه‌شده به قصد انتقال به صورت قاچاق می‌کنند، در اصطلاح علمی بادی‌پَکر (body packer) می‌گویند.

 

این بسته‌ها بیشتر حاوی تریاک، هرويین، کوکايین، قرص‌های آمفتامین (روانگردان) هستند که در چند لایه پلاستیک محصور شده‌اند. علت چند لایه بودن پلاستیکی که به دور مواد پیچیده شده هم این است که اگر به دلیل فعل و انفعالات دستگاه‌های گوارش این بسته‌ها تحت فشار قرار گرفتند و یکی از لایه‌ها پاره شد لایه محافظ دیگری از نشت مواد به داخل بدن جلوگیری کند. بررسی این بسته‌ها که از داخل بدن اجساد خارج می‌شود نشان می‌دهد جنس و شکل این پلاستیک شبیه به انگشت‌های دستکش جراحی هستند که سر این بسته‌ها با نخ قرقره یا پلاستیک ذوب شده، محکم شده است.

 

تعداد و اندازه بسته‌ها مختلف است و ترتیب قرار گرفتن آنها در بدن اجساد نشان می‌دهد فرد ابتدا به خاطر عادت کردن و سهولت بلع، بسته‌های کوچک و سپس بزرگتر را بلعیده است. اما علت اصلی مرگ این افراد مسمومیت حاد ناشی از باز شدن بسته‌های مخدر و نشت و جذب آنها به داخل بدن یا انسداد و پارگی روده‌ها رخ می‌دهد. در این فرآیند فرد به تدریج به کما می‌رود، مردمک چشم‌هایش گشاد و واکنش‌های مغزی غیرعادی نشان می‌دهد، سرعت تنفس‌اش کم می‌شود و اگر عملیات پزشکی برای نجات او انجام نگیرد در نهایت فرد بعد از چندین ساعت دست و پنجه نرم کردن با مرگ به علت ایست قلبی به کام مرگ فرو خواهد رفت.»


ایستگاه پایانی یک گزارش
آنهایی که گرفتار چنین سرنوشتی می‌شوند قربانیان اعتیاد و فقرند. وسوسه پول‌های میلیونی و نیاز به موادمخدر ٢ عامل اصلی این فرآیند هستند. بازاری که سوداگران مرگ برای قاچاق به راه انداخته‌اند بازار مرگ است. پیشنهاد‌های میلیونی‌شان نسبت به نوع و مقدار بسته‌های مواد متغیر است. ١٥‌میلیون تومان  مواد را در ازای پرداخت ١٠‌میلیون تومان در دل طعمه‌هایشان جاسازی می‌کنند. راهی سفر مرگ می‌شوند و در ایستگاه آخر معلوم نیست چه چیزی در انتظارشان است؛ رهایی یا مرگ.

 

زنان حامله هدف قاچاقچیان خرده‌پا

شکم‌های بزرگ زنان حامله خوراک قاچاقچیان است، این را یک زن حامله که به دلیل بلع موادمخدر دستگیر شده بود می‌گوید. روایت تلخ مریم، دختر جوانی که به خاطر بلعیدن ٥٠٠ گرم مخدر شیشه در ترمینال دستگیر شده بود داستان همه آنهایی است که این راه را تجربه کردند. معتاد نیست، چهره‌اش رنگ پریده است، خودش را جمع کرده و با دست‌های دستبند خورده‌اش سعی دارد چیزی از وجودش را پنهان کند. شکمش بالا آمده و مانتو به تن‌اش چسبیده است.

 

او که قربانی قاچاقچیان موادمخدر است از روزی می‌گوید که پایش به قاچاق موادمخدر باز شد: «حامله که شدم شوهرم من را به یک قاچاقچی معرفی کرد، می‌گفتند وقتش رسیده، هنوز نمی‌دانستم وقت چی که یکی از گماشته‌هایشان با یک سینی مسی که بسته‌های نایلونی کوچک در آن قرار داشت به سمتم آمد. وقتی فهمیدم باید آنها را بخورم وحشت کردم اما پای پول که میان آمد دست و پایم شُل شد. دخل زندگیمان کفاف بچه در راهمان را نمی‌داد. به همین خاطر یک ساعت بعد راهی سفر به تهران شدم، آن هم با ٦٠ بسته نایلونی شیشه در معده‌ام. وسط راه بودیم که حالم بد شد. دل‌پیچه و حالت تهوع داشتم. تشنه‌ام شده بود اما نمی‌توانستم حتی آب بخورم. تا این‌که در ایست بازرسی بین راه وقتی ماموران برای کنترل مسافران اتوبوس به چهره‌ام نگاه کردند، راز پنهانم برملا شد و دستگیر شدم.»

ه گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از شهروند، به بسته‌های سبز رنگ پول که فکر می‌کند خوردن مخدر‌های نایلون پیچ‌شده، آسان‌تر می‌شود. خوردن که نه، بلعیدن. با این‌که این اولین‌بار است که هیچ اشتهایی ندارد، اما مواداولیه را آماده می‌کند: یک کاسه ماست، یک ظرف روغن و یک کیلوگرم گَرد سفید. این معجون ١٠‌میلیون تومان می‌ارزد.


بلعیدن موادمخدر و جابه‌جا کردن آنها از شهری به شهر دیگر روایت تلخی دارد. روایت آدم‌هایی که تن به این کار می‌دهند، قصه تکراری اعتیاد و فقر است. ماجرایی که این‌بار با جرم پیوند می‌خورد و به جز آنهایی که بارها قسر در رفته‌اند، عاقبتشان یا پشت میله‌های زندان است، یا در قفسه سردخانه. قسمت تکان‌دهنده ماجرا اما جایی است که قاچاقیان طعمه‌هایی را انتخاب می‌کنند که نه معتادند و نه سابقه‌دار. نمی‌خواهند چهره‌هایشان تابلو باشد تا در اولین ایست بازرسی ترفندشان لو برود، به همین خاطر زنان و کودکان بیشتر قربانی این شیوه حمل موادمخدر می‌شوند.

 

بادی پَکرها (body packer) یا همان قاچاقچیانی که به شیوه بلع، موادمخدر را جابه جا می‌کنند، در همه جای دنیا وجود دارند. فرقی نمی‌کند چند کیلو وزن داشته باشند مهم این است که فقط اشتهای خوردن داشته باشند تا تعداد زیادی بسته مخدر را در معده‌شان انبار کنند. اما این همه ماجرا نیست، در روند این فرآیند گاهی فعل انفعالات دیگر جایش را با خطر دستگیری «بادی پَکرها» عوض می‌کند، خطر مرگ. تاوان سختی که شاید خیلی‌هایشان ندانند ممکن است ایستگاه آخر، ایستگاه مرگ باشد. لایه پلاستیکی مواد که باز شود فرآیند مرگ آغاز می‌شود، مردمک گشاد می‌شود، تنفس کند، گاهی مسمومیت و گاهی انسداد روده و درنهایت ایست قلبی.


آمار مرگ‌ومیر ناشی از بلع مخدر
مرگ‌ومیر ناشی از حمل موادمخدر به روش بلعیدن، اگرچه کم است اما، هر از چندگاهی قرعه‌اش به نام یک حامل می‌افتد. «حامد نائیجی» مدیركل روابط‌عمومی سازمان پزشكی قانونی كشور در رابطه با‎ آمار مرگ‌ومیر بر اثر سوء مصرف موادمخدر در ٧ ماه نخست ‌سال گفت: «سال گذشته‌ هزار و ۶۲۱ نفر بر اثر سوء مصرف موادمخدر جان خود را از دست دادند كه این میزان در مدت مشابه‌ سال‌جاری با افزایش ٨,٦‌درصدی به‌هزار و ۷۶۲ نفر رسیده است.» با این حال در سال‌های اخیر آمار تفکیک‌شده‌ای از میزان مرگ‌ومیر کسانی که به این شیوه مواد را جابه‌جا کرده‌اند، وجود ندارد.

 

طی پژوهشی که در ‌سال ٨١ یعنی ١٢‌سال قبل صورت گرفت، مرکز پزشکی قانونی تهران کلیه متوفیان را که از‌ سال ٧٧ تا ٨١ به علت بلع موادمخدر جان سپرده بودند، مرد و در گروه سنی ٢٠ تا ٦٢‌سال اعلام کرد. دکتر «سعید خراط‌ها» آسیب‌شناس اجتماعی در رابطه با قربانیان این جابه‌جایی خطرناک به «شهروند» گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد این روزها قیمت موادمخدر به دلیل عرضه زیاد، کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل این شیوه جابه‌جایی که در فعالیت‌های سوداگران مرگ جزو دسته خُرد قرار دارد، کمتر اتفاق می‌افتد. به‌طورکلی به نظر می‌رسد که بیشتر کسانی که برای این روش انتخاب می‌شوند از بین سالمندان، زنان و کودکان هستند، آن هم به این دلیل که سوءظن کمتری نسبت به این اقشار وجود خواهد داشت.

 

با این حال روش بلع یکی از بهترین شیوه‌ها برای انتقال موادمخدر به داخل زندان است. زندانی‌هایی که به مرخصی می‌روند با انبار کردن موادمخدر در معده‌شان به زندان برمی‌گردند و برای خودشان درآمد به راه می‌اندازند. در یک نگاه کلی می‌توان گفت انتقال موادمخدر به درون یک مکان کنترل‌شده مانند زندان یا شهرها و روستاها و حتی خارج از مرزها برای مصرف کنندگان و یا قاچاقچیان خرده‌پا، با این روش انجام می‌شود.»


بازار موادفروشان در زندان‌ها
درحالی‌که با اقدامات سازمان زندان‌ها در سال‌های اخیر، بسیاری از ندامتگاه‌ها مجهز به گیت‌های بازرسی شده‌اند اما همچنان در برخی از زندان‌ها، قاچاق موادمخدر به آن سوي ميله‌هاي زندان انجام مي‌شود. کافي است موفق شوی تا موادمخدر را از بازرسي زندان رَد کنی، آن سوی میله‌ها زندانیان برایش سر و دست می‌شکنند. آن‌جا موادمخدر تا چندین برابر قيمت در خارج از سلول‌ها ارزش دارد. به همین خاطر شیوه بلع تنها روشی است که زندانیان برای انتقال مواد به زندان انتخاب می‌کنند.

 

پیش از این «علی‌اصغر جهانگیر» رئیس سازمان زندان‌ها، در رابطه با اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از موادمخدر به داخل زندان‌ها گفته بود: «انتقال به روش بلع یکی از خطرناکترین روش‌های انتقال موادمخدر به زندان است. تمام تلاش همکاران من در سازمان زندان‌ها جلوگیری از ورود موادمخدر به داخل زندان است اما برخی از زندانیان با روش‌های مختلف اقدام به ورود موادمخدر به زندان می‌کنند. در این روش زندانیان اقدام به بلع موادمخدر کرده و آن را به داخل زندان انتقال می‌دهند. البته این روش بسیار خطرناک است و باز شدن بسته‌های موادمخدر می‌تواند باعث مرگ زندانی شود. اما این روش به راحتی قابل شناسایی نیست و نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد. تجهیزاتی که گرانقیمت است. با این حال تعدادی از زندان‌ها به این تجهیزات مجهز شده‌اند و ما امیدواریم تا با تأمین اعتبار و کمک مراجع دولتی این تجهیزات برای تمام زندان‌ها فراهم شود.»


قاچاقچیان در راه کشورهای آسیای شرقی
قاچاق موادمخدر تنها در زندان، شهر و روستاهای ایران رواج ندارد این روزها بسیاری از مصرف‌کنندگان برای سفر یا مهاجرت به خارج از کشور نیازمند حمل مواد می‌شوند، اما خیلی‌هایشان هرگز تصور نمی‌کنند در گیت‌های بازرسی رازشان بر ملا شود. «داریوش تیموری» بازپرس شعبه دوم فرودگاه امام‌خمینی تهران در رابطه با قاچاقچیان بلع به «شهروند» گفت: «در سال‌های اخیر انتقال موادمخدر از طریق مسافران به خارج از مرزهای ایران رواج پیدا کرده است.

 

این مواد که عمدتا شیشه یا مواد روانگردان هستند به شیوه بلع و بیشتر به سمت کشورهای آسیای شرقی مانند تایلند، مالزی، اندونزی و ژاپن منتقل می‌شوند. ماموران فرودگاه با مشکوک شدن به مردان و زنانی که احتمال دارد حامل موادمخدر در بدنشان باشند با دستگاه‌های بادی اسکنر(body scanner) مورد بررسی قرار می‌دهند. این دستگاه مانند یک دستگاه رادیولوژی است و اگر فردی موادمخدر را بلعیده و در داخل بدنش انبار کرده باشد، بسته‌های جاسازی شده را به صورت قطعه قطعه شده نشان می‌دهد و همین امر باعث دستگیری این قاچاقچیان می‌شود.»


سالن تشریح پزشکی قانونی
هر از گاهی جسد قربانیانی که به این شیوه خطرناک به کام مرگ فرو می‌روند برای تشخیص علت مرگ روی تخت سالن تشریح پزشکی قانونی قرار می‌گیرد. حکایت هولناکی است وقتی بسته‌های کوچک و بزرگ موادمخدر نایلون پیچ‌شده از معده و روده‌های اجساد خارج می‌شود و این پایان خطر است. دکتر پریچهر خزعلی مدیرکل تشریح و بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی در رابطه با مسمومیت منجر به مرگ، شیوه بلع موادمخدر به «شهروند» گفت: «به کسانی که به صورت ارادی یا اجبار اقدام به بلع موادمخدر در بسته‌های نایلونی از پیش تهیه‌شده به قصد انتقال به صورت قاچاق می‌کنند، در اصطلاح علمی بادی‌پَکر (body packer) می‌گویند.

 

این بسته‌ها بیشتر حاوی تریاک، هرويین، کوکايین، قرص‌های آمفتامین (روانگردان) هستند که در چند لایه پلاستیک محصور شده‌اند. علت چند لایه بودن پلاستیکی که به دور مواد پیچیده شده هم این است که اگر به دلیل فعل و انفعالات دستگاه‌های گوارش این بسته‌ها تحت فشار قرار گرفتند و یکی از لایه‌ها پاره شد لایه محافظ دیگری از نشت مواد به داخل بدن جلوگیری کند. بررسی این بسته‌ها که از داخل بدن اجساد خارج می‌شود نشان می‌دهد جنس و شکل این پلاستیک شبیه به انگشت‌های دستکش جراحی هستند که سر این بسته‌ها با نخ قرقره یا پلاستیک ذوب شده، محکم شده است.

 

تعداد و اندازه بسته‌ها مختلف است و ترتیب قرار گرفتن آنها در بدن اجساد نشان می‌دهد فرد ابتدا به خاطر عادت کردن و سهولت بلع، بسته‌های کوچک و سپس بزرگتر را بلعیده است. اما علت اصلی مرگ این افراد مسمومیت حاد ناشی از باز شدن بسته‌های مخدر و نشت و جذب آنها به داخل بدن یا انسداد و پارگی روده‌ها رخ می‌دهد. در این فرآیند فرد به تدریج به کما می‌رود، مردمک چشم‌هایش گشاد و واکنش‌های مغزی غیرعادی نشان می‌دهد، سرعت تنفس‌اش کم می‌شود و اگر عملیات پزشکی برای نجات او انجام نگیرد در نهایت فرد بعد از چندین ساعت دست و پنجه نرم کردن با مرگ به علت ایست قلبی به کام مرگ فرو خواهد رفت.»


ایستگاه پایانی یک گزارش
آنهایی که گرفتار چنین سرنوشتی می‌شوند قربانیان اعتیاد و فقرند. وسوسه پول‌های میلیونی و نیاز به موادمخدر ٢ عامل اصلی این فرآیند هستند. بازاری که سوداگران مرگ برای قاچاق به راه انداخته‌اند بازار مرگ است. پیشنهاد‌های میلیونی‌شان نسبت به نوع و مقدار بسته‌های مواد متغیر است. ١٥‌میلیون تومان  مواد را در ازای پرداخت ١٠‌میلیون تومان در دل طعمه‌هایشان جاسازی می‌کنند. راهی سفر مرگ می‌شوند و در ایستگاه آخر معلوم نیست چه چیزی در انتظارشان است؛ رهایی یا مرگ.

 

زنان حامله هدف قاچاقچیان خرده‌پا

شکم‌های بزرگ زنان حامله خوراک قاچاقچیان است، این را یک زن حامله که به دلیل بلع موادمخدر دستگیر شده بود می‌گوید. روایت تلخ مریم، دختر جوانی که به خاطر بلعیدن ٥٠٠ گرم مخدر شیشه در ترمینال دستگیر شده بود داستان همه آنهایی است که این راه را تجربه کردند. معتاد نیست، چهره‌اش رنگ پریده است، خودش را جمع کرده و با دست‌های دستبند خورده‌اش سعی دارد چیزی از وجودش را پنهان کند. شکمش بالا آمده و مانتو به تن‌اش چسبیده است.

 

او که قربانی قاچاقچیان موادمخدر است از روزی می‌گوید که پایش به قاچاق موادمخدر باز شد: «حامله که شدم شوهرم من را به یک قاچاقچی معرفی کرد، می‌گفتند وقتش رسیده، هنوز نمی‌دانستم وقت چی که یکی از گماشته‌هایشان با یک سینی مسی که بسته‌های نایلونی کوچک در آن قرار داشت به سمتم آمد. وقتی فهمیدم باید آنها را بخورم وحشت کردم اما پای پول که میان آمد دست و پایم شُل شد. دخل زندگیمان کفاف بچه در راهمان را نمی‌داد. به همین خاطر یک ساعت بعد راهی سفر به تهران شدم، آن هم با ٦٠ بسته نایلونی شیشه در معده‌ام. وسط راه بودیم که حالم بد شد. دل‌پیچه و حالت تهوع داشتم. تشنه‌ام شده بود اما نمی‌توانستم حتی آب بخورم. تا این‌که در ایست بازرسی بین راه وقتی ماموران برای کنترل مسافران اتوبوس به چهره‌ام نگاه کردند، راز پنهانم برملا شد و دستگیر شدم.»



نوشابه های حاوی تریاک در خور و بیابانک توقیف شد

 
فرمانده انتظامی شهرستان خورو بیابانک گفت: یک قاچاقچی حرفه ای مواد مخدر که قصد انتقال 9 کیلو گرم تریاک را طریق جاسازی در بطریهای نوشابه را داشت توسط ماموران این فرماندهی دستگیرشد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس،سرگرد فضل اله رحیمی افزود: ماموران مستقر در ایستگاه بازرسی شهید رشیدی هفت عدد بطری نوشابه حاوی تریاک که به طور ماهرانه در خودرو جاسازی شده بود را از یک دستگاه خودروی پژو 206 که به مقصد تهران در حرکت بود، کشف کردند.

وی گفت: این تریاک های کشف شده 9 کیلو و 400 گرم بود افزود: در این زمینه خودرو توقیف و متهم به همراه مواد کشف شده و پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.



نامه یک معتاد بر روی پول

سلام خدمت اقای خوبم امام رضا

آقا جان از شما می خواهم برای من بنده حقیر یک دری باز کنید در رحمت ای امام کمکم کن تا از مریضی نجات پیدا کنم به من اراده بده کمکم کن تا کار پیدا کنم وزندگی جدید ی شروع کنم  ای امام کمکم کن.

 



به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقل از ایران، «پیمان» 9 ساله است و در یکی از محله‌های جنوب نیشابور زندگی می‌کند. خانه آنها نزدیک ریل راه‌آهن تهران ـ مشهد است و یکی از بازی‌های این پسر بچه لاغر اندام تماشای قطارهای مسافربری است که هر روز از آنجا عبور می‌کنند. می‌گوید بزرگ‌ترین آرزویش این است که بتواند همراه خانواده با قطار به مسافرت برود و مانند بقیه بچه‌ها باشد. اما او خوب می‌داند که این نیز یکی از آرزوهای دست نیافتنی‌اش است و نباید خودش را اذیت کند. پسرک لاغر اندام به شیشه  معتاد است و تنها نگرانی‌اش این است که مبادا سه برادر و خواهرش نیز به این درد بی‌درمان معتاد شوند.


پدرش زور بازوی خوبی داشت، اما تن به کار نداد و سر کار نرفت. او که می‌خواست از راه خلاف پول مفتی به جیب بزند و چرخ زندگی‌اش را بچرخاند  چندی پیش به خاطر قاچاق موادمخدر دستگیر شد. نتیجه این کارش  بدبختی بود که با بریده شدن 10 سال حبس به سر خودش آمد و فلاکتی که زن و بچه‌های بی‌گناهش به آن گرفتار شده‌اند. او هیچ وقت فکر نمی‌کرد بلایی که به سر بچه‌های مردم در می‌آورد به سر پاره تن خودش خواهد آمد و آه مادران و پدران زن و مردهای معتاد دامن زندگی‌اش را خواهد گرفت. پسر کوچولوی او به اتهام خرده فروشی موادمخدر و  با یک گرم شیشه دستگیر شده است. او عجله داشت خود را به خرابه‌ای برساند و به قول خودش، بدنش را شارژ کند.

 


ردپای زن همسایه
پیمان  با لباس کهنه و پاره کنار دیوار ایستاده و چشم از موزائیک‌های چهار گوش کفپوش اتاق بر نمی‌داشت.گفت: از وقتی پدرم دستگیر شد و به زندان افتاد زندگی ما به هم ریخت، مادرم خیلی ناراحت بود و نمی‌دانست چه کار کند. اوایل تصمیم داشتم سرکار بروم و کمک خرج مادر باشم ولی  همسایه‌ای داریم که شوهرش جان سپرده است. من به خانه همسایه رفت و آمد می‌کردم و گاهی در کارها کمکش می‌کردم، یک سال پیش بود که او مرا شیشه‌ای کرد.

 

الان روزی پنج تا 10 هزار تومان خرج موادم است. از خودم بدم می‌آید و خسته شده‌ام، یک سال است معتادم و حالم خیلی خراب است. من از همه پدرها می‌خواهم مواظب بچه‌های  خود باشند، مادرم همیشه می‌گوید پایت را کج بگذاری زمین می‌خوری و همیشه باید خوب باشی.من هم نتوانستم خوب باشم، اشتباه کردم. امیدوارم هیچ کس این جوری نشود. پیمان زمانی که جلوی دوربین ایستاد تا عکسش را بگیرم ژست گرفته بود و خوشحال بود، انگار این هم برایش تازگی داشت.

 گریه



خدایا



مواد مخدر حربه دشمنان برای ضربه زدن به توانمندی های ملت ایران است

مدیرکل دفتر امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی گفت: رواج مواد مخدر حربه بزرگ دشمنان برای ضربه زدن به توانمندی های ملت بزرگ ایران است.

شهلا تاجفر روز دوشنبه در پنجمین جلسه کمیته تخصصی پیشگیری از اعتیاد در حوزه زن و خانواده استانداری آذربایجان غربی افزود: دشمنان با ابزارهای مختلف برای شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه ایران به منظور ضربه زدن به فرهنگ غنی دینی و ملی و توانمندی های ملت بزرگ ایران اسلامی تلاش می کنند.

وی اظهار کرد: باید تمامی اقشار جامعه با هوشمندی و آگاهی با این تهدیدات مقابله و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذارند.

وی ادامه داد: بانوان در عرصه مقابله با تهدید مواد مخدر در جامعه نقش بی نظیری دارند و می توانند با عمل به وظایف خود در خانواده، این نقش را به خوبی ایفا کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: مصوبات کمیته تخصصی پیشگیری از اعتیاد در حوزه زن و خانواده تنها مختص ارومیه نیست و همه شهرستان ها، روستاها و مناطق عشایری و حاشیه ای باید به این مصوبات توجه کرده و اجرای آن را در دستور کار قرار دهند.

تاجفر اظهار امیدواری کرد که دستگاههای اجرایی مرتبط با انجام برنامه های منسجم و هماهنگ، در راستای پیشگیری از اعتیاد در جامعه تاثیرگذار باشند.

ساماندهی برنامه ها و فعالیتهای کمیته تخصصی پیشگیری از اعتیاد در حوزه زن و خانواده از جمله مصوبات این جلسه بود.



خدا



زنگ خطر مصرف مخدر صنعتی توسط دانش‌آموزان

گزارش های رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد، اکنون یک درصد دانش آموزان تجربه مصرف انواع مواد مخدر را دارند و چهار دهم درصد آنان نیز معتاد به شیشه هستند. 
 
به گزارش ایرنا، کاهش سن اعتیاد به 15 سال در کشور خطری هشدار دهنده برای نوجوانان است، زیر آنان پرخطرترین و آسیب پذیر ترین گروه سنی برای مصرف موادمخدر هستند. 



مصرف ابزاری مواد از علل شیوع مصرف است/ تنها راه کاهش مصرف مواد، آگاه سازی جامعه است


مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مصرف ابزاریِ مواد محرک را یکی از علل شیوع مصرف آن دانست و گفت: باید طی یک برنامه هماهنگ و منسجم جامعه را در گروه های سنی مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان را نسبت به آثار و عوارض خطرناک مصرف مواد محرک آگاه کنیم.



برگزاری جشن رهایی در مرکز ترک اعتیاد ناجی نیلوفران آبی



تعیین حد و مرز



نقش اعضای خانواده معتاد



روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

 

این مواد مخدر مایه فساد است ، فساد را باید برداشت تا دیگران اصلاح شوند . هر عقلی و هر عاقلی این معنا را تصدیق دارد كه با این طور فسادها كه جوانهای ما را تقریباً به نیستی می كشاند ، باید مبارزه بشود .

امام خمینی (ره)

 

 



واگویه‌های زنی که معتاد دیروز، پاک شده امروز است

اولین ماه سال 62 در خانواده‌ای مرفه و آذری زبان به دنیا آمده، چیزی از نداری و مشکلات ناشی از فقر نمی‌داند، تحصیلات دانشگاهی دارد و مدتی را نیز در اداره‌ای مشغول به کار بوده است؛ «شراره» داستان اعتیاد و ترک کردن مواد مخدر را تعریف می‌کند.



تشویق واحدهای تولیدی که از معتادان پاک استفاده کنند

تشویق واحدهای تولیدی که از معتادان پاک استفاده کنند عبدالرضا رحمانی فضلی بعد ازستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور برخی از وزرا ، فرمانده نیروی انتظامی و نماینده دادستان برگزار شده بود، گفت: قطعاً سیاست تشویقی برای این واحدهای تولیدی و به تناسب شغلشان انجام خواهد شد.

وی گفت: با مجوزی که رئیس جمهور به بنده به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر داد تصمیمات خوبی در این جلسه گرفته شد.

وزیر کشور افزود: بحث تدوین آیین نامه های اجرایی موضوع ماده 16 که برمی گردد به جمع آوری معتادان متجاهر و مواد 40 و 43 که می تواند در مسیر پیشبرد اهداف ستاد بسیار مؤثر باشد.

رحمانی فضلی با اشاره به ارتقا و اصلاح ساختار دستگاه های اجرایی در خصوص مواد مخدر و با توجه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی گفت: همه دستگاهها باید دفتر و اداره کلی را به این امر اختصاص دهند تا موضوعات در این زمینه به صورت تخصصی پیگیری شود.

وی افزود: همچنین سند جامع حمایت های اجتماعی که می تواند در بعد اجتماعی کردن مواد مخدر مؤثر باشد تصویب شد.

رحمانی فضلی در خصوص سند پیشگیری گفت: برخی از مواد در این بخش اصلاح و برخی از مواد اضافه شد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در جلسه امروز مطرح شد کنترل پیشتازهاست که بسیار مهم است و باید از مبدأ تا مقصد کنترل شود.

وزیر کشور در خصوص صدور مجوز برای محیط درمانی گفت: طبق مصوبه ای وزارت بهداشت موظف شد نظارت و تأییدات لازم را بر مسائل بهداشتی این مراکز داشته باشد.

رحمانی فضلی افزود: آیین نامه بحث کنترل و همکاری مشترک بین کشورها چه به صورت دو جانبه ، سه جانبه و چند جانبه برای تعقیب قاچاقچیان در عرصه بین المللی بعد از سال ها به تصویب رسید.

وی گفت: بر اساس این آیین نامه با همکاری دستگاههای مربوطه از جمله قوه قضائیه ، وزارت خارجه ، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات همکاری های لازم و مشترک در عرصه بین المللی انجام شود.

وزیر کشور افزود: با مجموعه مصوباتی که با رویکرد مثبت اعضای ستاد انجام شد قطعاً می توانیم در پیشبرد اهداف مبارزه و رسیدگی به نتایج مطلوب موفق باشیم.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر نحوه اجرای قانون عفاف و حجاب و دیدگاه وزارت کشور در این خصوص گفت: قانون عفاف و حجاب که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است در شورای اجتماعی در سالهای قبل مطرح شده است ولی در زمان دولت تدبیر و امید کمیته ای مربوط به این کار تعیین شده است تا مصوباتش را پیگیری کند.

وزیر کشور افزود: به همه دستگاهها این قانون را ابلاغ کرده ایم و دستگاه ها در درون خود در قالب کارکنان و ارباب رجوع باید نظارت داشته باشند و بازرسانی نیز برای همین کار در نظر گرفته شده است.

رحمانی فضلی گفت: در عرصه اجتماعی نیروی انتظامی واقعاً‌ هوشمندانه ، مستمر و جدی عفاف و حجاب را پیگیر است.

وی افزود: بدون اینکه این موضوع را رسانه ای کنیم اقدامات را بر اساس آن چیزی که وظیفه داریم انجام می دهیم زیرا قبلاً اقداماتی انجام شده بود که با حاشیه سازی هایی همراه بود و امسال این موضوع را به خوبی مدیریت کردیم.

وزیر کشور در خصوص انتقاد از استفاده از دریا و دغدغه های خانواده ها در این زمینه گفت: از چهار ماه قبل در این زمینه چه به لحاظ ایمنی و چه به لحاظ اخلاقی برنامه ریزی کرده ایم و استانداریها برای رفاه مردم تمهیداتی را در نظر بگیرند و اجرا کنند که خانواده ها در رفاه باشند زیرا در سال گذشته 370 یا 380 نفر در دریا غرق شده بودند.

رحمانی فضلی افزود: در این زمینه موقعی می توانیم موفق باشیم که مردم هم وارد صحنه شوند و مسائل را رعایت کنند و اگر تذکری داده شود با عطوفت باشد.

وی گفت: آمادگی داریم سازمان های مردم نهاد را با رویکرد عفاف و حجاب و تقویت آن مجوز فعالیت دهیم.

رحمانی فضلی در خصوص برخورد با خرده فروشان مواد مخدر گفت: موضوع خرده فروشان مسئله مهمی است زیرا طبق برآوردی که ما از معتادان داریم بیش از 70 درصد معتادان، به امر توزیع مواد مخدر اشتغال دارند چون که باید درآمد داشته باشند تا مواد خود را تأمین کنند.

وزیر کشور گفت: رابطه مستقیم میان اعتیاد ، توزیع مواد مخدر و سرقت است طوریکه در نوروز امسال 10 هزار نفر از معتادان در استانهای مختلف جمع آوری شدند که میزان سرقت تا 30 درصد کاهش پیدا کرد.

رحمانی فضلی افزود: یکی از اولویتهای امسال نیروی انتظامی جمع آوری خرده فروشان و سارقان است.

وی در خصوص بکارگیری مراکز درمانی خصوصی برای معتادان گفت: امسال تصمیم گرفتیم علاوه بر مراکز ماده 16 که دولتی هستند بخش خصوصی را هم در درمان معتادان بکارگیری کنیم.

وزیر کشور گفت: اگر ارزیابی ما از بخش خصوصی مثبت بود می توانیم امسال درمان معتادان را به بخش خصوصی واگذار کنیم گر چه در حال حاضر 89 درصد مراجعات معتادان به بخش خصوصی است.

وی در خصوص پاک ماندن معتادان گفت: بحث پاک ماندن برای معتادان موضوع مهمی است؛ در دنیا مقیاس پاک ماندن حدود 30 درصد است اما در کشور ما در بهترین حالت حدود 20 درصد است.

وزیر کشور افزود: برای اینکه موضوع پاک ماندن معتادان تقویت شود در کنار درمان باید کار روانشناختی و و مددکاری انجام دهیم.

وی گفت: یکی از نکاتی که بسیار در خصوص معتادان پاک مهم است این است که خانواده ، جامعه و اداره پذیرای آنها باشد.

رحمانی فضلی افزود: در صدد هستیم کسانی که قبلا به دلیل اعتیاد اخراج شده اند بار دیگر به محیط کار برگردند.

وی گفت: به لحاظ معیشتی نیز هماهنگی ها انجام شده است که صندوقی برای کمک های مالی و کسب مهارتهای شغلی تشکیل شود.

وزیر کشور در خصوص همکاریهای بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر و کمک جامعه جهانی در این زمینه گفت: در اجلاس اخیر وین که با کشورهای عضو مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد همه معتقد بودند که ایران قدرتمندانه در مقابل ترانزیت مواد مخدر ایستاده و تاکنون شهدا و جانبازان زیادی را در این راه تقدیم کرده است.

رحمانی فضلی ادامه داد در مقابل، جامعه جهانی نقشی را در این خصوص ایفا نکرده و کمکهای آنها بسیار ناچیز بوده است.

وی گفت: درخواست داریم که با یک نگاه جدی تر و مؤثرتری به نقش ایران در مبارزه با مواد مخدر نگاه شود و قوانین بین المللی به گونه ای وضع شود که کشورها بیشترین همکاری را با ایران در این زمینه داشته باشند



نهادهای مردمی و دلسوزان در بحث مبارزه با مواد مخدر وارد صحنه شوند/

وزیر کشور گفت: در مقایسه با 4 سال قبل اعتیاد رشد معتادان زن نزدیک به 2 برابر شده است و به دلیل آنکه زن اساس و محور خانواده است و وظیفه تربیت نسل را برعهده دارد، این یک زنگ خطر مهمی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در آستانه روز مبارزه با مواد مخدر، با درود بر ارواح پاک شهدایی که جان خود را بر سر مبارزه با مواد مخدر فدا کردند و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری گفت: امروز روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است و مبارزه با این مواد و نقش آن در شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی بسیار مهم است و برای همین سازمان ملل معاونتی را برای مبارزه با این امر گذاشته است.  

وی ادامه داد: در تمام کشورهای جهان موضوع مواد مخدر و مبارزه با آن در سطح بالای حاکمیت تعریف شده و برای اینکه اهمیت این موضوع مشخص شود توجه شما را به نظرات مقام معظم رهبری در این خصوص جلب می‌کنم.  

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 85 سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر را اعلام کردند گفت: به تناسب اهمیت این موضوع و نیاز جامعه نشان از توجه ویژه مقام معظم رهبری به این امر بوده و سیاست‌های کلی آن را در 11 بند اعلام کرده است که ستاد مبارزه با مواد مخدر و روسای قوا مسئول شدند که این 11 بند را اجرایی کنند.  

رحمانی فضلی تأکید کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند: که این نگرانی همچنان باقی است و دست اندرکاران این بلای بزرگ و تهدیدی را که متوجه کشور است به درستی مهار نکرده‌اند و مشکلات بر روی هم متراکم شده است و از سران قوا انتظار می‌رود هر کدام سهم دستگاه خود را برای اجرا با قاطعیت و بدون فوت وقت به مرحله عمل برسانند.  

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری مبارزه با این بلای خانمان‌سوز را در راستای جهاد عنوان کردند.  
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به آمار و ارقام میزان مواد مخدر در کشور پرداخت و گفت: موقعیت ایران درست در کنار کشوری واقع شده که بیش از 82 درصد مواد مخدر دنیا را تأمین می‌کند و در سال 2012، 54 هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت مواد مخدر است که از این مقدار 3700 تن تریاک تولید شده که این رقم در سال 2013 به 210 هزار هکتار رسیده است.  
 
رحمانی فضلی افزود: در سازمان ملل برآورد شده که 4600 میلیارد دلار درآمد در دنیا ناشی از جرایم سازمان‌ یافته است که نقش آن مربوط به مواد مخدر بوده و این مقدار در ایران 300 میلیارد دلار، حدود 100 میلیارد تومان در سال است؛ این ارقام امکان ریسک و انجام عملیات‌های مختلف را به قاچاقچیان مواد مخدر می‌دهد.  
 
وی تأکید کرد: در دنیا 2/5 درصد جمعیت بین 15 تا 64 سال یک بار مواد مخدر مصرف کرده‌اند که این آمار در ایران حدود 1 میلیون و 600 هزار نفر معتاد در ایران است که این مسئله با توجه به اینکه کشوری اعتقادی و اسلامی‌ است قابل پذیرش نیست.  
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: اگر هر شخصی دچار معضل مواد مخدر شود، کل جامعه در مقابل آن مسئول خواهد بود، بیان داشت: حدود 6 میلیون نفر به طور مستقیم با موضوع مواد مخدر درگیرند که این رقم زیادی است.  
 
وزیر کشور با بیان اینکه در نظرسنجی مشخص شد که 92 درصد جامعه ما نگران موضوع مواد مخدرند گفت: از این موضوع با عنوان دغدغه اصلی یاد می‌شود که باید از منظر اجتماعی به آن نگاه کنیم در این میان 7/9 درصد مردم جامعه مردانند و 3/9 درصد جمعیت معتادین را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که در مقایسه با 4 سال قبل که اعتیاد خانم‌ها 2/5 درصد بوده، رشد معتادین زن نزدیک به 2 برابر شده است و این یک زنگ خطر مهمی است.  
 
رحمانی فضلی اضافه کرد: چون زن اساس خانواده و محور آن است و وظیفه تربیت فرزند و نسل را برعهده دارد اگر دچار مشکل شود جامعه نیز از آن تأثیر گرفته و دچار مشکل خواهد شد.  

وی همچنین به میزان تعداد معتادین شاغل پرداخت و گفت: حدود 7/52 درصد معتادین شاغلند که 700 هزار نفر را شامل می‌شوند که در حوزه اقتصادی دچار خسران و زیان شده و به انسان‌های بزه‌کار تبدیل می‌شوند.  
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: 47 درصد معتادین بی‌کار بودند و 63 درصد آنان متأهل که این بسیار نگران کننده است که اگر هر کدام از این خانواده‌ها 2 فرزند داشته باشند حدود 700 هزار فرزند دارند و در خانواده معتاد این فرزندان در شرایط اخلاقی و اعتقادی خاصی قرار می‌گیرند و اگر به این فرزندان توجهی نشود مسیر والدینشان را طی می‌کنند و در محیط ناهنجار قرار می‌گیرند.  
 
وزیر کشور تأکید کرد: 55 درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد صورت می‌گیرد. طلاق یک موضوع مهم اجتماعی است و اگر این موضوع ریشه‌یابی نشود آثار و زیان آن دامن جامعه را می‌گیرد.   

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه حدود 65 درصد همسر آزاری‌ها به دلیل اعتیاد همسران صورت می‌گیرد، تصریح کرد: افراد معتاد همسران  مظلوم خود را وادار به انجام کارهای غیرانسانی و اخلاقی می‌کنند؛ همچنین 30 درصد کودک آزاری و 25 درصد قتل‌های عمد توسط معتادین صورت می‌گیرد.  
 
وی ادامه داد: اعتیاد خشونت را به 23 درصد و سرقت را به 40 درصد افزایش داده است و اگر ما اعتیاد را در کشور مهار کنیم، همه این درصدها کاهش خواهد یافت.

رحمانی فضلی اضافه کرد: بیش از 65 درصد از زندانیان معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر هستند که حدود 5/45 درصد آنان کسانی هستند که به صورت مستقیم با مواد مخدر سر و کار دارند و مابقی آنان قاچاق‌چیان مواد مخدراند.  
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در راستای مبارزه با مواد مخدر 3هزار 750 نفر شهید داده‌ایم گفت: که اگر آثار آن را بررسی کنیم عدد بالایی است، زیرا این رقم نشان می‌دهد که شهدای ما از مسئول‌ترین و مومن‌ترین افرادی بودند که برای ارزش‌های دینی جامعه جان خود را از دست دادند. همچنین 12 هزار نفر نیز در راه مبارزه با این مواد جانباز داده‌ایم که اقداماتی که در این امر صورت گرفته موفقیت‌هایی را داشته‌ایم اما هنوز این امر معضل بزرگی است.  
 
وزیر کشور تأکید کرد: به صورت متوسط امروز روزی 8 نفر به علت استعمال مواد مخدر غیراستاندارد و مسموم می‌میرند که معادل آن 3000 نفر در سال می‌شود که دومین میزان مرگ و میر بعد از تصادف است.  
 
رحمانی فضلی بیان داشت: ما برای اینکه بتوانیم با این مسئله مواجه شویم در 4 مرحله مبارزه را تعریف کردیم که مرحله اول پیشگیری است، چرا که هر چقدر راه درمان را در پیش بگیریم در خوشبینانه‌ترین حالت 20 درصد معتادین پاک می‌مانند و بقیه در جهت اعتیاد حرکت می‌کنند، لذا بهترین راه مبارزه، پیشگیری است.  
 
وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید موضوع پیشگیری را بسیار موثر می‌داند و با سیاست اجتماعی کردن موضوع پیشگیری، به عنوان اصل مهم، مردم را وارد صحنه می‌کند تا خود آنان مانع این مسئله شوند.  
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: خانواده باید مراقب فرزندانش باشد تا بتوانیم این فرهنگ را در حوزه‌های اجتماعی رواج دهیم و درمان و پیشگیری را وارد اجتماع کنیم.  
 
وزیر کشور با بیان اینکه در طی 36 سال انقلاب در هرجا که مردم به عنوان نیروی تأثیرگذار وارد همکاری با دولت شدند در آن موفق شدیم گفت: در حوزه مواد مخدر نیز باید از این نیروی بسیار عظیم استفاده کنیم. 
 
رحمانی فضلی تأکید کرد: باید در راستای مبارزه با مواد مخدر جلساتی را با گروه‌های تأثیرگذار بگذاریم که اخیرا بنده با هنرمندان، علما، ورزشکاران، مداحان و همه اقشار تأثیرگذار جلسه داشتم و همه آنان را توجیه نمودم و بر این امر تأکید نمودم که سازمان مردم نهاد و خیریه را باید افزایش دهیم و به وسیله مردم با مواد مخدر مبارزه کنیم.  
 
وی اضافه کرد: رسانه‌های عمومی و در رأس آن صدا و سیما به عنوان نهاد تأثیرگذار باید آگاهی عمومی را افزایش دهد زیرا بسیاری از مردم از آثار سوء مواد مخدر خبر ندارند و با افزایش آگاهی‌شان این مشکلات کم می‌شود.   
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: هر خانواده باید متوجه خطرات مواد مخدر باشد و در این راستا از افراد خانواده خودش نگهبانی کند اگر فرزندی در ساعت 8 شب به هر بهانه‌ای به خانه نمی‌آید باید خانواده مواظب باشد زیرا اگر رصد خانواده از فرزندانش زیاد باشد امر پیشگیری محقق خواهد شد.  
 
وزیر کشور مرحله درمان را برای مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار داد و گفت: در سال 92 در بحث درمان ما 764 هزار نفر معتاد را در 364 مرکز درمانی پذیرش کردیم و 34 هزار مرکز درمانی حدود 760 هزار مریض را پذیرش کرد.   
 
رحمانی فضلی ادامه داد: ما همچنین حدود 30 میلیارد تومان حق بیمه را دادیم، اما متأسفانه بعضی افراد وقتی که خوب می‌شوند حداکثر 20 درصدشان پاک شده و بقیه به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.  
 
وی همچنین افزود: حدود 20هزار و 500 نفر معتاد را نیروی انتظامی از کف خیابانها جمع کرده و در 18 مرکز درمانی بستری شدند.  
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 2 دسته معتاد را ما به خانواده‌ها تحویل می‌دهیم گفت: 760 هزار نفر از معتادان در کف خیابانها هستند و معتادان مهاجرین 20 هزار و 500 نفرند که نیروی انتظامی آنها را جمع آوری می‌کند و در حدود 3 ماه آنها را درمان می‌کنیم که 2/92 درصد آنان در بخش خصوصی است که 82 درصد درمان آن را NGO ها ، خیریه‌ها‌، کمیته امداد و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌دهد.  
 
وزیر کشور به مرحله مقابله اشاره کرد و گفت: در سال 92 حدود 1734 عملیات داشتیم و از باندها و گروه‌های حمل مواد مخدر 573 تن مواد مخدر در سال 92 کشف کردیم که این عدد بسیار بزرگی است که متأسفانه به همین میزان 573 تن از این مواد مخدر 5500 تنش در عراق تولید می‌شود که در گذشته از مسیر ایران عبور می‌کرده اما امروزه این مواد در مرزها در حدود 90 درصد تحت کنترل است.  
 
رحمانی فضلی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر مواد مخدر از مسیر آب‌های آزاد حمل می‌شود ما باید مبارزه را به مناطق مرزی بکشانیم و حدود 75 درصد از کشفیات ما در حوزه مرزها بود.  
 
وی تأکید کرد: 395 کارگاه تولیدی مواد مخدر صنعتی در سال 92 منحدم شد که واحدهای تولیدی کراک و شیشه را شامل می‌شد که آفت مهمی برای نسل جوان بود.  

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر حدود 276 هزار نفر را بازداشت کردیم که 4 درصد بیشتر از سال قبل بوده. همچنین 3 درصد آمار مرگ و میر را کاهش دادیم و در حوزه مقابله با مواد مخدر، با کمک نیز مردم و دستگاه‌های مرتبط از جمله مرزبانان، وزارت اطلاعات، بسیج، سپاه پاسداران، موفقیت‌هایی را داشتیم.  
 
وزیر کشور با بیان اینکه در سازمان بین‌المللی از ایران به عنوان کشوری که بیشترین فعالیت را در مقابله با استعمال مواد مخدر دارد یاد می‌شود گفت: بیش از 95 درصد مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود که مسیرش از ایران می‌گذرد که اگر ایران با این مسئله روبه رو نمی‌شد و جامعه بین‌المللی به این امر کمک می‌کرد شاید این چالش حل می‌شد امیدواریم که جامعه بین‌المللی در این راستا ما را حمایت کند.    
 
رحمانی فضلی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید در نظر دارد از خانواده معتادین که 1350 میلیون خانوار را تشکیل می‌دهد و شامل زنان، فرزندان و خانواده‌هایی هستند که زندانی دارند صیانت کرده و آنان را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد تا این خانواده‌ها خود محل تولید بزه‌کاری نباشند.  
 
وی با بیان اینکه از کارهایی که در این زمینه انجام شده است، جامعه پذیر کردن معتاد بود گفت: ما در این راستا در تلاش هستیم که معتاد بعد از ترک به جامعه بازگردد و به رسانه‌ها تأکید کردیم که در این امر اطلاع‌رسانی کنند و هم خود معتادین تحت درمان روان‌شناسی و مدد کاری اجتماعی قرار بگیرند.  
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به خانواده‌های معتادین سر می‌زدیم تا آسیب‌پذیری در آنان کم شود و در این راستا قراردادهایی با وزارت کار، تأمین اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای، کمیته امام، سازمان بسیج و سازندگی و ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کردیم که شرایطی ایجاد کنیم خانواده‌ها با آموزش مهارتی و شغلی و دادن منابع لازم اشتغال را برایشان فراهم کنیم و خود را مقابل این خانواده‌ها مسئول بدانیم.    
 
وزیر کشور تأکید کرد: دولت جلسه‌ای را برای ارائه گزارش ستاد مواد مخدر گذاشت و رئیس جمهور در این امر تأکید داشت که همه وزرا و دستگاه‌های اجرایی کشور تمام امکانات خود را در حوزه پیشگیری، درمان و مقابله با مواد مخدر به کار بگیرند تا این بلای اجتماعی و آسیب بزرگی که جامعه را تهدید می‌کند مورد کنترل جدی قرار بگیرد.   
 
رحمانی فضلی افزود: باید در اجتماعی کردن این موضوع تلاش کنیم و نهادهای مردم نهاد و دلسوزان وارد صحنه شوند نهادهای مردمی در این راستا در سال 92 به میزان 53 درصد افزایش داشته و برخی سازمان‌های غیررسمی، رسمی شدند.  
 
وی تأکید کرد: ما به دنبال تشکیل سازمان خیریه هستیم و در استان‌های مختلف با خیرین جلسه گذاشتیم تا از خانواده‌های معتادین، خرده فروشان صیانت کنیم.   
 
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: به کمک مردم و به لطف خداوند و با تلاش دستگاه‌های اجرایی مرتبط اعم از سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، کمیته امداد، سازمان بهداشت و درمان سازمان بهزیستی، وزارت ارشاد، وزارت کشور و صدا و سیما با فعالیت و تأثیرگذاری‌شان باید همکاری‌های لازم را داشته باشند.  
 
وزیر کشور خاطر نشان کرد: امیدوارم دغدغه مقام معظم رهبری که درسال 85 سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر را اعلام کردند مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد و به دنیا ثابت کنیم کشور ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر پاک و موثر است.  


ليست صفحات
تعداد صفحات : 21
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 21 صفحه بعد
.