باور های غلط یکی از دلایل گرایش جوانان به مواد مخدر

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

باور های غلط یکی از دلایل گرایش جوانان به مواد مخدر

 
داروساز نمونه کشور:
باورهای غلط منجر به گرایش افراد به سمت مواد مخدر صنعتی شده است

خبرگزاری فارس: داروساز نمونه کشور و پژوهشگر اعتیاد گفت: باورهای غلط مانند اینکه شیشه تست اعتیاد را مثبت نمی‌کند و یا اینکه سبب کاهش خواب و اشتها می‌شود منجر به گرایش افراد به این‌گونه مواد مخدر شده است.

خبرگزاری فارس: باورهای غلط منجر به گرایش افراد به سمت مواد مخدر صنعتی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، منصور هاشمی‌فشارکی در همایش «یک فرصت ... همراهی با جوانان در گذر از بحران‌ها » که در تالار فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات دنیای امروز ورود نسل جدیدی از مواد مخدر است، این مواد از خانواده آمفی‌تامین‌ها، شیشه و اکستازی است و برخی باورهای غلط مانند اینکه شیشه تست اعتیاد را مثبت نمی‌کند و یا اینکه سبب کاهش خواب و اشتها می‌شود منجر به گرایش افراد به این‌گونه مواد مخدر شده است.

وی افزود: یکی دیگر از باورهای غلط در مورد شیشه این است که شیشه اعتیادآور نیست در حالی که اعتیاد به شیشه بسیار ساده است ولی ترک اعتیاد شیشه بسیار سخت انجام می‌شود.

این پژوهشگر اعتیاد ادامه داد: اعتیاد به شیشه مانند حرکت در یک اتوبان یک طرفه است که فرد با سرعت زیاد حرکت می‌کند و به سوی مرگ پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: هر چه آگاهی اقشار مختلف و به خصوص جوانان نسبت به مواد مخدر و مضرات و مشکلاتی این‌گونه مواد بر جسم، روح و روان به جای می‌گذارد، افزایش یابد امکان ابتلا به این‌گونه مواد کاهش پیدا می‌کند.

هاشمی‌فشارکی مهم‌ترین راه پیش‌گیری از اعتیاد را کانون گرم خانواده‌ها بیان کرد و گفت: والدین باید امین فرزندان باشند و فرزندان با پدر و مادر به عنوان یک مشاور برخورد کنند و پیش از اینکه تحت تاثیرات کاذب مواد مخدر قرار گیرند به عوارض و مشکلاتی که این‌گونه مواد بر جسم و روحشان به جا می‌گذارد، فکر کنند.

وی به علائم سوءمصرف مواد مخدر اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها به تغییرات نوجوانان بیشتر توجه کنند چون با مصرف مواد مخدر نوع دوستان عوض می‌شود، اشتها کم می‌شود، جوان مشکل بی‌خوابی پیدا می‌کند اما خانواده‌ها نباید به فرزندانشان بدگمان، شکاک و بدبین باشند بلکه باید با آنها به عنوان یک دوست، هم‌راز و راهنما برخورد کنند.

این داروساز نمونه کشوری در ادامه به معضلات قلیان اشاره کرد و بیان داشت: دید فرهنگی نسبت به قلیان در 20 سال گذشته تغییر یافته است، 20 سال گذشته قلیان مخصوص افراد مسن بود ولی امروزه به علت تغییر فرهنگ قلیان نه تنها به عنوان تفریحی برای دختران و پسران جوان بدل شده بلکه در جمع‌های خانوادگی و مکان‌های عمومی هم قلیان مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: به دو علت مصرف قلیان مضر است، نخست آنکه تنباکو، دخانیات و نیکوتین دروازه ورود به اعتیادهای سنگین است و این بدین معنا است که اگر فردی از قلیان به صورت تفننی استفاده می‌کند احتمال می‌دهیم این فرد مستعد اعتیاد به مواد سنگین‌تر هم باشد.

هاشمی‌فشارکی در ادامه به دلیل دوم مضرات قلیان اشاره کرد و گفت: از هر دو نفر سیگاری یکی در اثر عوارض ناشی از سیگار می‌میرد و به صورت اثبات شده منشأ دود تنباکو به سرطان‌های بسیاری منجر می‌شود، بنابراین جامعه ما در آینده‌ای نه چندان دور با افراد سرطانی فراوانی برخورد می‌کند که علت آن مصرف تفریحی و تفننی و خانوادگی قلیان بوده است.




مطالب مرتبط
.